Björn Borg Q1'25: Stabilt kvartal, men värderingen har sprungit iväg
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 16.05.25 kl. 08:16. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Björn Borg levererade en stabil Q1-rapport, i stort sett i linje med våra förväntningar. Som ett resultat av detta håller vi våra estimat i stort sett oförändrade. Men trots den goda Q1-prestationen har aktiekursen stigit nästan 20% sedan vår senaste uppdatering. Vid nuvarande värderingsnivåer ser vi risk/reward-profilen som mindre attraktiv. Följaktligen sänker vi rekommendationen till Minska (tidigare Öka) men vi behåller vår riktkurs på 55 SEK per aktie.
En stabil Q1-rapport i stort sett i linje med våra estimat
Björn Borgs Q1-omsättning ökade med 9% jämfört med föregående år till 280 MSEK, vilket var väl i linje med våra estimat och Retail Consensus. Grossistsegmentet, som är bolagets största, ökade med 11%, drivet av stark försäljning i Nederländerna och Sverige, som ökade med 37% respektive 9%. Segmenten Direkt till konsument, distributörer och licensiering var i stort sett i linje med våra förväntningar. Per produktkategori var sportkläder den bästa prestationen och växte med 13% trots utmanande jämförelsesiffror, liksom skor, på grund av övertagandet av distributionen. Underklädeskategorin underpresterade dock och minskade med 12%, främst på grund av timingeffekter i säsongsleveranser. Geografiskt sett var utvecklingen stabil på de flesta marknader, med undantag för Tyskland, som minskade med 21% på grund av svagare försäljning hos större återförsäljare.
Bruttomarginalen minskade till 49,9% (justerad för valutaeffekter: 50,9%), vilket understeg våra estimat på grund av en ogynnsam försäljningsmix, med en lägre andel av underkläder med hög marginal och en högre andel av skor med lägre marginal. SG&A ökade med 5%, främst på grund av ökade marknadsföringsutgifter, men kom in något under våra förväntningar. Som ett resultat låg EBIT i linje med vår prognos på 34,2 MSEK (Q1'24: 33,5 MSEK). Resultatet per aktie steg till 1,43 SEK (Q1'24: 0,84), vilket överträffade förväntningarna tack vare gynnsamma valutakurseffekter från en starkare SEK.
Vi behåller våra estimat intakta
Q1-rapporten var väl i linje med våra förväntningar och vi gjorde inga större estimatförändringar.
Vi estimerar Björn Borgs tillväxt till cirka 5–7% de kommande åren, vilket är något högre än den totala marknadstillväxten men under företagets långsiktiga finansiella mål på minst 10% årlig försäljningstillväxt. Vi förväntar oss att försäljningstillväxten främst kommer från expansionen av sportkläder och skor, men att uppnå målet för omsättningstillväxt kommer att vara utmanande. Bolaget har visserligen bevisat sin förmåga att framgångsrikt expandera sin kategori för sportkläder, men mer konkreta bevis på volymtillväxt inom skor är nödvändiga. Enligt vår uppfattning har de fyra senaste kvartalens ökade försäljning av skor till stor del berott på övertagandet av distribution utanför Norden, men de totala volymerna verkar vara på lägre nivåer. Enligt vår uppfattning kommer betydande tillväxt att kräva tid, eftersom Björn Borg behöver förbättra kvalitet, design och distribution, liknande den tidigare omvandlingen av kläder.
Vi står vid sidlinjen för tillfället
Vi förutspår god vinsttillväxt de kommande åren, driven av intäktstillväxt och en liten marginalökning. Vi förväntar oss att Björn Borg kommer att dela ut större delen av sin vinst och sitt fria kassaflöde som utdelning, vilket resulterar i en direktavkastning på 5-6%. Aktiekursen har dock ökat med nästan 20% sedan vår senaste rapport och de vinstbaserade värderingsmultiplarna för 2025–2026 är i bästa fall neutrala (P/E: 16–18, EV/EBIT: 12–14). DCF- och jämförelsebolagsvärderingen ger en liknande bild. Detta leder till att Björn Borgs förväntade avkastning lägre än den krävda avkastningen. Följaktligen sänker vi rekommendationen till Minska (tidigare Öka) men vi behåller vår riktkurs på 55 SEK per aktie.
Björn Borg
Björn Borg är verksamt inom modebranschen och fokuserar på design, tillverkning och distribution av sport- och underkläder. Bolagets produkter riktar sig till privatpersoner som söker bekväma och stilrena kläder. Verksamheten är global med en huvudsaklig närvaro inom Norden och Europa. Björn Borg grundades 1984 och har sitt huvudkontor i Solna.
Läs meraKey Estimate Figures16/05
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Omsättning | 990,0 | 1 044,7 | 1 125,3 |
tillväxt-% | 13,5 % | 5,5 % | 7,7 % |
EBIT (adj.) | 101,8 | 109,6 | 120,3 |
EBIT-% | 10,3 % | 10,5 % | 10,7 % |
EPS (adj.) | 2,89 | 3,30 | 3,56 |
Utdelning | 3,00 | 3,20 | 3,50 |
Direktavkastning | 5,8 % | 5,5 % | 6,0 % |
P/E (just.) | 17,9 | 17,7 | 16,4 |
EV/EBITDA | 10,2 | 10,8 | 10,1 |
