Nurminen Q3'25: Rapporten lindrade de värsta farhågorna
Sammanfattning
- Nurminen Logistics Q3'25-resultat var betydligt under förväntningarna, med en omsättning på 23,8 MEUR och en justerad EBITA på 3,8 MEUR, vilket reflekterar en tidigare vinstvarning.
- Företaget upprepade sin sänkta guidning för 2025, med förväntningar om ökad omsättning men en jämförbar EBITA något under eller på samma nivå som föregående år.
- Analytiker har sänkt sina framtida estimat för Nurminen, särskilt inom Baltikum och internationell järnvägslogistik, men ser fortfarande aktiens värdering som attraktiv.
- De justerade P/E-multiplarna för 2025 och 2026 är cirka 11x respektive 8x, vilket indikerar potential för uppgång i värderingen, stödd av starkt kassaflöde och utdelning.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Du kan ladda ner hela rapporten på engelska i PDF-format från knappen ovan.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-10-24 05:20 GMT. Ge feedback här.
| Estimat tabell | Q3'24 | Q3'25 | Q3'25e | Q3'25e | Skillnad (%) | 2025e | |
| MEUR / EUR | Jämförelse | Faktisk | Inderes | Konsensus | Utfall vs. Inderes | Inderes | |
| Omsättning | 24,2 | 23,8 | 30,2 | -21 % | 111 | ||
| EBITA (just.) | 5,6 | 3,8 | 5,3 | -28 % | 18,5 | ||
| Rörelseresultat (rap.) | 7,6 | 3,2 | 5,1 | -37 % | 17,0 | ||
| Vinst före skatt | 6,8 | 2,2 | 4,1 | -47 % | 12,3 | ||
| EPS (rapporterad) | 0,07 | 0,01 | 0,03 | -62 % | 0,07 | ||
| Omsättningstillväxt-% | -4,0 % | -1,3 % | 24,9 % | -26,2 %-enheter | 5,8 % | ||
| Just. EBITA-% | 23,0 % | 16,0 % | 17,6 % | -1,6 procentenheter | 16,6 % | ||
Källa: Inderes
Vi upprepar vår Öka-rekommendation för Nurminen Logistics, men sänker vår riktkurs till 1,1 euro (1,2 euro). Företagets Q3-siffror var föga överraskande tydligt under våra förväntningar, vilket återspeglar vinstvarningen som utfärdades tidigare i veckan. Bakom den svagare utvecklingen än förväntat låg affärsområdena i Baltikum samt, enligt vår bedömning, den svaga utvecklingen inom internationell järnvägslogistik. I förhållande till omsättningsutvecklingen var företagets marginalutveckling dock uppmuntrande enligt vår bedömning. Med tanke på vinstvarningen och den nuvarande marknadssituationen har våra estimat för de närmaste åren sjunkit tydligt, men i och med kursfallet ser vi aktiens värderingsbild som attraktiv för de närmaste åren.
Q3 var, som väntat efter vinstvarningen, under våra estimat
Nurmisen omsättning minskade med drygt en procent till 23,8 MEUR, trots den icke-organiska tillväxten från särskilt Essinge Rail. Utvecklingen var klart sämre än våra förväntningar, vilket var förutsägbart med tanke på vinstvarningen tidigare i veckan. Bakgrunden var utvecklingen i Baltikum, som lyftes fram i vinstvarningen, samt utvecklingen i den svenska verksamheten (tidigare Essinge), vars organiska omsättning vi uppskattar har varit under tydlig press då förbättringsåtgärder i Centraleuropas järnvägsinfrastruktur har påverkat transporttiderna, samt den svaga konsumentefterfrågan i Sverige. Motsvarande var utvecklingen för de finska affärsområdena stabil. En ny uppgift i rapporten var att jämförelseperiodens omsättning och vinst för North Rail påverkades av en engångsintäkt på 1,3 MEUR. Bakgrunden till detta var en avtalsbaserad tonnagesavgift baserad på transportvolymer, vars villkor inte hade uppfyllts, och som företaget hade intäktsfört för en längre period under jämförelseperioden. Företaget har övergått till kontinuerlig periodisering för dessa, och därmed bör inga bokningar av motsvarande storleksordning göras i framtiden. Justerad EBITA uppgick i sin tur till 3,8 MEUR, vilket också var betydligt lägre än våra förväntningar med tanke på omsättningsutvecklingen och den högre avskrivningsnivån. Företagets marginalnivå var också lägre än våra förväntningar, men enligt vår bedömning var marginalutvecklingen ändå relativt god med tanke på att omsättningsprognosen underskreds (-21 %).
Estimaten var under press, särskilt i Baltikum
Nurminen upprepade i samband med rapporten sin sänkta guidning från början av veckan, där företaget bedömer att omsättningen för 2025 kommer att öka (2024: 105 MEUR), men att den jämförbara EBITA:n (2024: 19,1 MEUR) kommer att ligga något under eller nå samma nivå som föregående år. Vi sänkte tydligt våra estimat för de närmaste åren, med anledning av vinstvarningen och Q3-rapporten. Vi sänkte våra omsättningsestimat, särskilt för Baltikum och även för internationell järnvägslogistik. Vi förväntar oss att dessa kommer att ligga kvar på ungefär Q3-nivåer under resten av året och att vi under de närmaste åren endast kommer att se en måttlig tillväxt från Baltikum. När det gäller internationell järnvägslogistik förväntar vi oss att omsättningsnivåerna för godsvagnstransporter inom Europa blir lägre än tidigare, men nedgången i estimaten kompenserades av Nurminens lansering och uppstart av den nya containerförbindelsen mellan Sverige och Italien från början av nästa år. I övrigt förblev våra estimat för järnvägsaffärsområdena i stort sett oförändrade. Vi förväntar oss nu att företagets omsättning för innevarande år uppgår till 111 MEUR (tidigare 122 MEUR) och justerad EBITA till 18,5 MEUR (tidigare 21,8 MEUR). För de närmaste åren sänkte vi våra operationella resultatestimat med cirka 10 %.
Värderingen är fortfarande tillräckligt attraktiv
Med våra uppdaterade estimat är de PPA-avskrivningsjusterade P/E-multiplarna för 2025 och 2026 ungefär 11x respektive 8x. I förhållande till vårt accepterade multipelintervall (P/E 9x-12x) anser vi att det finns utrymme för uppgång i den resultatbaserade värderingen inför nästa år, även om vi ser att den acceptabla värderingen, med tanke på vinstvarningen och North Rails stora resultatandel, viktas ned mot den nedre delen av intervallet. Vi bedömer att den förväntade avkastningen också stöds av utdelningen som möjliggörs av det starka kassaflödet (direktavkastning på cirka 4-6 % för 2025e-27e). Vår positiva ståndpunkt stöds också av vår DCF-modell, som ligger ungefär på riktkursnivån.
