Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
  • inderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Q&A
  • Om oss
    • Följda bolag
    • Teamet
Analytikerkommentar

Nurminen Logistics sänkte sin resultatguidning för innevarande år

Av Aapeli PursimoAnalytiker
Nurminen Logistics

Sammanfattning

  • Nurminen Logistics har sänkt sin resultatguidning för innevarande år, medan omsättningsguidningen förblir oförändrad, vilket innebär en negativ överraskning och sätter press på nuvarande estimat.
  • Företaget rapporterar utmaningar i Baltikum och Centraleuropa, där volymutvecklingen varit svagare än förväntat och investeringar i järnvägsnätet förlängt transporttiderna.
  • Analytiker förväntar sig att Q3-resultaten kommer att understiga tidigare förväntningar och planerar att uppdatera sina estimat efter rapportens publicering.
  • Trots sänkt guidning kan Nurminen fortfarande uppnå vinsttillväxt ur aktieägarnas perspektiv, beroende på utvecklingen av de baltiska affärsområdena och Essinge Rail.

Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-10-21 04:49 GMT. Ge feedback här.

Nurminen Logistics sänkte igår sin resultatguidning för innevarande år, medan omsättningsguidningen förblev oförändrad. Vinstvarningen var en klar negativ överraskning för oss, eftersom vi hade förväntat oss att företaget skulle uppnå en tydlig vinsttillväxt, vilket innebär att vi ser ett nedåttryck på åtminstone innevarande års estimat. Vi kommer att granska våra estimat och vår ståndpunkt om företaget mer i detalj i samband med Q3-rapporten som ska lanseras på torsdag.

Resultatguidningen nedåt på grund av utmaningar i Baltikum och Centraleuropa

Företaget förväntar sig i sin uppdaterade guidning att omsättningen kommer att öka jämfört med jämförelseperioden (2024: 105 MEUR), men att den jämförbara rörelsevinsten kommer att ligga något under föregående års nivå eller nå upp till föregående års nivå (2024: 19,1 MEUR). Tidigare förväntade sig företaget, utöver omsättningstillväxt, även en tillväxt i sin jämförbara rörelsevinst.

Enligt företaget berodde sänkningen av guidningen på en svagare volymutveckling än förväntat i de baltiska affärsområdena. Företaget uppskattar nu att de baltiska affärsområdenas andel av koncernens omsättning kommer att minska till 25 % från jämförelseperiodens 45 %. Dessutom har de fortsatta investeringarna i förbättring av järnvägsnätet i Centraleuropa påverkat effektiviteten i järnvägstrafiken mer än förväntat genom förlängda transporttider, vilket också har haft en negativ inverkan på utvecklingen av det svenska affärsområdet (Essinge Rail).

Som en positiv sak nämndes i pressmeddelandet företagets kostnadsbesparingar på över en miljon euro för år 2026 samt fördelarna med förbättrad europeisk järnvägsinfrastruktur under de kommande åren.

Den sänkta guidningen är en klar besvikelse, våra estimat är under press

Vinstvarningen var en tydlig negativ överraskning för oss, eftersom vi före vinstvarningen hade förväntat oss att företagets justerade rörelsevinst skulle uppgå till 21,8 MEUR i år. Den nya guidningen sätter därmed, baserat på formuleringen, tydlig nedåtgående press på våra estimat för innevarande år (grova uppskattningar ~15 %). Vi anser också att det är mycket troligt att Nurminens Q3-utveckling kommer att ligga under våra tidigare förväntningar (vår Q3-förhandskommentar som publicerades igår kan läsas här), eftersom företaget landade i att sänka sin guidning efter en översyn vid denna tidpunkt på året. Vi kommer att uppdatera våra estimat och vår ståndpunkt om företaget i samband med Q3-rapporten som ska lanseras på torsdag, då vi får mer information om företagets senaste utveckling, de mer detaljerade bakomliggande orsakerna till sänkningen av guidningen och utsikterna.

Baserat på bakgrundsinformationen i pressmeddelandet verkar det dock som om volymerna för de baltiska affärsområdena har fortsatt att minska och verksamhetsmiljön har blivit alltmer utmanande, då omsättningen för de baltiska affärsområdena under H1 var 18,9 MEUR. I förhållande till vår nuvarande omsättningsprognos för innevarande år på ungefär 122 MEUR, skulle en andel på 25 % innebära en omsättningsnivå på ungefär 30–31 MEUR för affärsområdet för hela året. Trots våra sänkta omsättningsestimat för Baltikum i samband med Q2-rapporten, bedömer vi att det fortfarande finns nedåtrisker med nuvarande information (Inderes nuvarande omsättningsestimat för Baltikum 2025: ~36 MEUR). Samtidigt är det viktigt att notera att utvecklingen av affärsområdet i Baltikum påverkas av volatila råvarutransporter, vilka kan variera betydligt mellan kvartal och år (mot Baltikum 2023: 74,8 MEUR, 2024: 46,8 MEUR). Å andra sidan, med den volymminskning vi uppskattar baserat på nuvarande information, kan eventuella omdirigeringar av råvarutransporter inte helt uteslutas, vilket naturligtvis skulle vara negativt för företagets medellånga utsikter. För Nurminens aktieägare mildras dock effekten av den negativa utvecklingen i det lönsamma affärsområdet av de baltiska företagens betydande minoritetsandel (49 %). I princip skulle företaget, trots den sänkta guidningen, fortfarande kunna uppnå vinsttillväxt ur Nurminens aktieägares perspektiv, om resultatet skulle ligga på förra årets nivå, om än mer måttligt än våra tidigare förväntningar.

På motsvarande sätt har utvecklingen för Essinge Rail, som förvärvades i slutet av förra året, förmodligen varit en besvikelse under innevarande år, eftersom utvecklingen för affärsområdet under årets första del tyngdes av bland annat en försenad sommar, då företaget fokuserar på transporter av konsumentprodukter (bl.a. drycker). Vi hade redan i våra nuvarande antaganden förväntat oss att den allmänna ekonomiska osäkerheten skulle återspeglas i företagets utveckling under resten av året, men vi bedömer att de logistiska utmaningarna i Centraleuropa kan ha bromsat utvecklingen ännu mer än våra förväntningar under andra halvåret (observera att mer detaljerade siffror från järnvägsverksamheten inte har rapporterats). Vi bedömer att de förlängda leveranstiderna har påverkat åtminstone affärsområdets marginal negativt. Enligt vår uppfattning är den viktigaste frågan för företagets utsikter om förseningarna i transporttider har återspeglats i potentiella kundförluster, vilket skulle kunna ha negativa effekter på utvecklingen på medellång sikt. Vidare bedömer vi att de nuvarande utmaningarna åtminstone tillfälligt kan ha påverkat nykundsförvärv negativt (d.v.s. järnvägsfraktens konkurrenskraft) innan investeringarna i järnvägsinfrastrukturen är slutförda och transporttiderna förkortas. Vi inväntar dock ytterligare information om detta i samband med rapporten.

Nurminen Logistics är en industriell koncern som erbjuder transport- och logistiktjänster. Bolagets tjänster omfattar spedition och frakthanteringstjänster via järnvägstransport, där störst marknad återfinns på den nordiska- samt baltiska marknaden. I övrigt erbjuds anpassade tjänster för diverse projekt, samt tillgången till terminalservice. Bolaget grundades år 1886 och har sitt huvudkontor i Helsingfors.

Läs mera

Key Estimate Figures01/08

202425e26e
Omsättning104,8122,3129,4
tillväxt-%−18,1 %16,8 %5,8 %
EBIT (adj.)19,121,822,0
EBIT-%18,2 %17,8 %17,0 %
EPS (adj.)0,090,110,14
Utdelning0,060,060,06
Direktavkastning5,7 %6,4 %6,4 %
P/E (just.)11,98,46,9
EV/EBITDA5,54,74,3

Forum uppdateringar

En ganska bra takt i antalet tåg förblev oförändrad i november. 17 tåg, det vill säga 24,6 % fler tåg än i november för ett år sedan. Oktober...
2025-12-01 13:49
by Iikka Numminen
14
Här är Nurminens ekonomidirektörs översikt över bolaget vid evenemanget Investerare 2025. Inderes Nurminen Logistics sijoituskohteena | Sijoittaja...
2025-11-28 12:32
by Iikka Numminen
6
Oktober var North Rails rekord i antal tåg åtminstone enligt mina egna beräkningar. Utöver detta körde för ett par dagar sedan ett exceptionellt...
2025-11-01 17:11
by Iikka Numminen
13
Här är verkställande direktörens intervju med anledning av Q3: Inderes Nurminen Logistics Q3'25: Ohjeistusta laskettiin - Inderes Aika: 27.10...
2025-10-27 10:51
by Iikka Numminen
8
OP:s analytiker Joona Harjama delade med sig av sina tankar kring Nurminens Q3. Analytiker Joona Harjama går i videon detaljerat igenom Nurminen...
2025-10-26 17:30
by Sijoittaja-alokas
5
Här är en ny företagsrapport om Nurminen från Aapeli. Vi upprepar vår rekommendation att öka innehavet i Nurminen Logistics, men sänker vår ...
2025-10-24 06:42
by Sijoittaja-alokas
5
North Rails lokomotiv tankas vid VR:s depåers tankningsplatser, så detta påverkar nog inte deras verksamhet särskilt mycket.
2025-10-23 09:42
6
Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • X (Twitter)
Ta kontakt
  • info@inderes.se
  • +46 8 411 43 80
  • Vattugatan 17, 5tr
    111 52 Stockholm
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.