Aiforia stärker sin marknadsposition i Frankrike
Sammanfattning
- Aiforia har ingått ett avtal med Institut Curie i Frankrike för att leverera AI-lösningar för diagnostik av bröst- och prostatacancer, vilket stärker deras marknadsposition och utmanar konkurrenten IBEX.
- Institut Curie är Aiforias tredje offentliggjorda kund i Frankrike, och avtalet förväntas implementeras snabbt då nödvändig teknik redan finns på plats.
- Trots tidigare långsammare uppstart av kundrelationer, kan Aiforia nu öka sin omsättning snabbare i takt med att marknaden mognar och fler laboratorier digitaliseras.
- Pressmeddelandet bekräftar Aiforias konkurrenskraft och stödjer förväntningar om stark omsättningstillväxt, utan att orsaka omedelbara påtryckningar för estimatrevideringar.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-10-27 13:42 GMT. Ge feedback här.
Aiforia meddelade att de kommer att leverera kliniska AI-lösningar för rutinmässig diagnostik av bröst- och prostatacancer till franska Institut Curie. Företaget rapporterade ursprungligen om kundrelationen redan i samband med H1-rapporten. I ljuset av den ytterligare informationen i pressmeddelandet kommer uppstarten av kundrelationen att vara ganska snabb, och Aiforia kommer åtminstone att utmana och eventuellt ersätta sin konkurrent IBEXs lösningar i kundrelationen.
Kundvinsten är i linje med vår ståndpunkt om Aiforias lösnings konkurrenskraft och stöder naturligtvis våra estimat som förutspår en stark omsättningstillväxt. Våra nuvarande tillväxtestimat inkluderar förväntningar om kontinuerliga nya kundvinster och kundrelationen meddelades redan tidigare, så pressmeddelandet orsakar inga omedelbara påtryckningar för estimatrevideringen.
Aiforias ställning i Frankrike stärks och sätter press på konkurrenten IBEX
Institut Curie är Aiforias tredje offentliggjorda kund inom det kliniska segmentet i Frankrike, efter Paris sjukhusdistrikt och universitetssjukhuset i Nantes. Vi anser att implementeringen av programvaran och intäktsföringen av avtalet kommer att ske relativt snabbt, eftersom avtalet är ettårigt. Dessutom har kunden, enligt offentlig information, redan den teknik installerad som krävs för att börja använda programvaran. Värdet på avtalet offentliggjordes inte i meddelandet, men det finansieras med offentliga medel via hälsovårdsmyndigheterna (ARS Ile-de-France).
Institut Curie var åtminstone i slutet av 2024 en klinisk kund till Aiforias konkurrent IBEX inom diagnostik av prostatacancer. IBEX var länge marknadsledare, men förlorade snabbt marknadsandelar och i Q1/2025 hade Aiforia redan stigit till en delad ledande position på marknaden, vid sidan av IBEX. I ljuset av pressmeddelandet kommer Aiforia att implementeras åtminstone parallellt med IBEX för diagnostik av delvis samma (prostatacancer) prover och uppenbarligen även mer omfattande (bröstcancer). Därmed utmanar Aiforia åtminstone IBEX i kundrelationen. Vi har i en omfattande rapport bedömt att Aiforias lösning medför större effektivitetsfördelar vid klinisk användning, så en bredare ersättning av IBEX med Aiforia på Institut Curie är enligt vår mening mycket möjlig. IBEX har tidigare betjänat Institut Curie för forskningsändamål, så Aiforia har fått tillgång till kundrelationen trots IBEXs ursprungligen starka och längre kundrelation. Meddelandet stärker därmed vår uppfattning om Aiforias lösningars starka konkurrensposition.
I takt med att marknaden mognar kan intäktsföringen av avtal påskyndas
På kort sikt har utvecklingen av Aiforias investerings-case enligt vår mening handlat om hur snabbt företagets redan många kundvinster börjar synas i omsättningen i takt med att programvaruanvändningen ökar. Som vi kommenterade i samband med H1-rapporten har uppstarten av kundrelationer varit långsammare än vi förväntat oss, vilket har försenat accelerationen av omsättningstillväxten. I praktiken beror detta på transformationer inom digital patologi, där kunder måste modernisera sina patologilaboratorier (inklusive förvärv av digitala provskannrar) innan de kan börja använda Aiforias bildanalysprogramvara. Vi uppskattar att detta hittills har lett till en fördröjning på ungefär 2,5–3,0 år mellan Aiforias vunna kontrakt och volymfasen.
I takt med att marknaden mognar har provdigitaliseringen i patologilaboratorier allt oftare redan genomförts, vilket gör att Aiforia kan öka sin omsättning snabbare efter avtalstecknandet. En sådan kund har enligt vår uppfattning varit till exempel Memorial Hospitals (Turkiet, ~12/2024), men nu verkar även Institut Curie (~10/2025) kunna nå intäktsfasen snabbare. Även om vi tror att Aiforias marknadsutveckling för närvarande viktar ned mot långsammare uppstart av kundrelationer, finns det utrymme för företagets omsättningstillväxt att accelerera i takt med att marknaden mognar.