Den svaga utvecklingen inom reklam fortsatte i juni
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-07-16 08:44 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Enligt statistik från Kantar minskade mängden medreklam i Finland i juni med nästan 6 % jämfört med jämförelseperioden. Kummulativt är utvecklingen för hela början av året drygt 2 % negativ, även om vårens val har stöttat marknaden.
TV-reklamen gick på plus, övriga mediegrupper minskade
I juni var utvecklingen av mediereklamen på bred front svag i olika mediegrupper, eftersom nätmedia, som växer över tid, minskade med 4 % jämfört med jämförelseperioden, och endast TV-reklamen uppnådde en liten tillväxt (+ 2 %). Den tryckta tidningsreklamen, som minskar tydligt på längre sikt, sjönk med hela 14 % jämfört med jämförelseperioden, medan även radioreklamen sjönk med hela 7 %. Av annonsörsgrupperna ökade klassificerade annonser med 4 %, men varumärkesreklam minskade med 9 % och detaljhandelsreklam minskade med 4 %.
Enligt våra beräkningar utgjorde den finländska mediereklamen, baserat på de senaste publicerade årssiffrorna (2024), cirka 16 % av Sanomas och cirka 18 % av Alma Medias omsättning. Ilkas mediaverksamhet rapporteras som ett intressebolag till följd av företagsförvärvet Kaleva. Därmed påverkar utvecklingen på mediemarknaden inte direkt Ilkkas siffror för den fortsatta verksamheten, men å andra sidan återspeglas dess effekt i koncernens vinst per aktie. För Keskisuomalainen är siffran betydligt högre, eftersom mediereklamen täckte 34 % av bolagets omsättning (2024). Därmed är utvecklingen av mediereklamen en relevant faktor för bolagen. Vi påminner dock om att utvecklingen för de enskilda bolagens affärsområden inom media kan avvika från den totala marknadens utveckling, eftersom de olika mediegruppernas relativa andelar varierar avsevärt mellan bolagen. Den svaga utvecklingen på reklammarknaden under Q2 var ingen överraskning med tanke på den ekonomiska situationen, men vi kommer att granska eventuella små estimatrevideringsbehov i samband med de bolagsspecifika förhandskommentarerna under den inledda resultatsäsongen.
Utvecklingen för mediereklam i Finland
Källa: Kantar och Inderes