Ilkka är en koncern som tillhandahåller marknadsförings-, teknologi- och datatjänster och betjänar företagskunder både i Finland och internationellt. Kärnan i Ilkkas verksamhet i Finland är Summa Collective, som inkluderar Liana, Evermade, Profinder, MySome och Myyntinmaailma. Internationellt fokuserar företaget särskilt på Sverige och Mellanöstern, där de verkar genom Liana och Profinder. Koncernen har ett stort antal marknadsförings- och teknologiexperter, och huvudkontoret ligger i Seinäjoki.
Ilkkas extra bolagsstämma godkände inte styrelsens förslag om att slå samman aktieserierna. Detta var en besvikelse för oss, eftersom vi ansåg detta vara ett viktigt första steg mot att förnya förvaltningsmodellen och frigöra sum-of-the-parts-värdet.
Ilkkas Q3-rapport var starkare än våra estimat på flera fronter och de senaste kvartalens prestationer visar att även de fortsatta verksamheterna har förutsättningar att bli en värdedrivare för företaget.
Välkommen med i Inderes community!
Skapa ett gratis användarkonto och försäkra dig om att inte missa några börsnyheter av intresse för precis dig!
Inderes användarkonto
Ger dig möjlighet att följa bolag och beställa notifikationer
Tillgång till analytikerkommentarer och rekommendationer
Tillgång till vårt aktiescreeningsverktyg och andra populära verktyg
Vi förväntar oss att företagets kontinuerliga affärsverksamhet har fortsatt att växa drivet av Profinder-förvärvet, dessutom förväntar vi oss en låg organisk tillväxt. Vi förväntar oss att den justerade rörelsevinsten för egen verksamhet har legat ungefär på jämförelseperiodens nivå.
Ilkka Oyj:s styrelse har slutfört utredningen om sammanslagning av bolagets aktieserier, där det föreslås en gratis aktieemission till ägarna av aktieserien med högre röstvärde (serie II) vid den extra bolagsstämman i slutet av november.
Enligt statistik publicerad av Kantar minskade mängden mediamarknadsföring i Finland med drygt 4 % i augusti jämfört med jämförelseperioden. Därmed närmar sig den kumulativa utvecklingen för hela innevarande år redan en minskningstakt på 3 % (1-8’25 - 2,6 %).
Enligt statistik publicerad av Kantar minskade mängden mediamarknadsföring i Finland med nästan 5 % i juli jämfört med jämförelseperioden. Därmed ligger den kumulativa utvecklingen för hela innevarande år fortfarande drygt 2 % på minus.
Ilkkas marginal för de fortsatta affärsområdena överträffade vår förväntning i Q2. Sammantaget var rapporten försiktigt uppmuntrande efter årets svaga resultat.
Ilkka publicerar sin Q2-rapport på måndag 11.8 på eftermiddagen. Bolagets affärsområden har genomgått betydande strukturella förändringar under kvartalet. Vi förväntar oss att bolagets fortsatta affärsområden har fortsatt sin tillväxt särskilt drivet av Profinder-förvärvet, men organiskt förväntar vi oss en ungefär stabil utveckling. Vi förväntar oss att den justerade rörelsevinsten från egen verksamhet uppgår till en knappt positiv nivå, men de lägre raderna i resultaträkningen stöds av Alma Medias utdelning och realisationsvinsten från överföringen av Mediapalvelut. Vår bedömning är att verksamhetsmiljön har förblivit svag, vilket inte stöder de organiska utsikterna för omsättningstillväxt.
Enligt statistik från Kantar minskade mängden medreklam i Finland i juni med nästan 6 % jämfört med jämförelseperioden. Kummulativt är utvecklingen för hela början av året drygt 2 % negativ, även om vårens val har stöttat marknaden.
Enligt statistik publicerad av Kantar minskade mängden medreklam i Finland i maj med nästan 5 % jämfört med jämförelseperioden. Kumulativt ligger Q2:s försäljningstillväxt cirka noll tack vare den starka reklamperioden i april, som drevs av dubbla val. Utan valens inverkan är Q2-ackumuleringen cirka 2 % på minus, vilket är en fortsättning på den svaga marknadsmiljön.