Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
  • InderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Q&A
  • Om oss
    • Bolag under bevakning
    • Teamet
Analytikerkommentar

Finnair Q2'25-förhandskommentar: Vinstnivån under ett kvartal präglat av strejkåtgärder ser måttlig ut med hänvisning till datan

Finnair

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-07-15 05:13 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.

Finnair publicerar sin Q2-rapport på onsdag kl 9.00. Efterfrågan på flygresor har fortsatt att vara måttlig och trafikdata för ett kvartal präglat av stridsåtgärder indikerar en måttlig och något piggare tillväxt än under Q1. Vi bedömer dock att Finnairs vinst, utöver belastningen från strejkåtgärder, särskilt har påverkats negativt av ökade kostnader för biobränsle och trafikavgifter. Vi bedömer att Finnair i och med att stridsåtgärderna upphör ger en ny guidning som i stora drag speglar andan i den tidigare guidningens mittpunkter, med beaktande av de realiserade belastningarna från stridsåtgärderna.

Estimattabell Q2'24Q2'25Q2'25eQ2'25e2025e
MEUR / EUR JämförelseUtfallIndereskonsensusInderes
Omsättning 766 8037983172
Rörelsevinst (just.) 44 313197
Rörelsevinst 43 3131107
Vinst före skatt 23 141845
EPS (rapporterad) 0,09 0,060,090,18
       
Omsättningstillväxt i % 2,2 % 4,8 %4,1 %4,1 %
Rörelsemarginal (just.) 5,7 % 3,9 %3,8 %3,1 %

Källa: Inderes & Bloomberg, 4 estimat (konsensus)

Trafikdata från ett kvartal präglat av strejkåtgärder indikerar tillväxt

Efterfrågan på flygresor har fortsatt att vara måttlig under Q2, och Finnairs trafikdata har under det av stridsåtgärder präglade kvartalet mer eller mindre motsvarat våra estimat som vi gjorde i slutet av Q1. En högre passagerarbeläggning än väntat kompenserade för den långsammare kapacitetstillväxten och de volymer som understeg våra förväntningar till följd av strejkåtgärder som ledde till flygannulleringar, både inom passagerar- och frakttrafiken.

Hinnoittelutilanteen arvioimme pysyneen jokseenkin vakaana suhteessa vertailukauteen. När det gäller försäljningen av rese- och tilläggstjänster bedömer vi att dynamiken under kvartalet har följt passagerartrafiken. Summan av dessa faktorer gör att vi estimerar att Finnairs omsättning ökat med cirka 5 % till 803 MEUR under Q2, vilket är något över konsensus.

Vinsten belastas, förutom strejkåtgärder, dessutom av vissa kostnadsposter.

Vi estimerar att Finnairs justerade rörelsevinst har försvagats i Q2 till 31 MEUR, vilket också är konsensusestimatet. Vår bedömning är att Finnairs operationella vinst under kvartalet har påverkats negativt främst av de extra kostnader som orsakats av de omfattande ställningarna, samt även av den betydande ökningen av kostnaderna för biobränsle och trafikavgifter. Vi bedömer att resultatet har blivit klart sämre än under jämförelseperioden, främst på grund av resultatbelastningen från annulleringarna. Längst ner i resultaträkningen förväntar vi oss att finansieringskostnaderna och skattesatsen i stora drag har legat kvar på samma nivå som föregående kvartal, och därmed uppskattar vi att EPS har varit 0,06 euro under Q2. Kassaflödesmässigt har Q2 troligen varit ganska bra för Finnair, eftersom biljetter till Q3:s högsäsong också har sålts under kvartalet trots stridsåtgärderna, vilket i sin tur har stött bolagets kassaflöde via rörelsekapitalet.

Vi förväntar oss att bolaget uppdaterar sin guidning för att ta i beaktande effekterna av stridsåtgärderna.

I samband med Q1-rapporten guidade Finnair att omsättningen för helåret skulle uppgå till 3,3–3,4 miljarder euro och den justerade rörelsevinsten till 100–200 MEUR före strejkåtgärder. Strejkåtgärderna har dock minskat eller kommer att minska omsättningen med 76 MEUR och den justerade rörelsevinsten med 42 MEUR i år enligt den situation som var känd i slutet av april. Belastningarna har ökat under maj, juni och de första dagarna i juli, men i utgångspunktet kommer det inte längre några. Vår bedömning är att Finnair uppdaterar sin guidning för att ta belastningarna direkt i beaktande, men justerat för detta förväntar vi oss att bolaget högst minskar intervallet för sin breda resultatguidning. Nähdäksemme myös markkinaodotusten täyttäminen vaatisi luultavasti tämänkaltaista revidering; ändring. Inför Q2-rapporten förväntar vi oss att Finnairs omsättning ökar med 4 % till 3172 MEUR i år och att det justerade rörelseresultatet minskar med 36 % till 97 MEUR, främst på grund av det svaga resultatet under H1.

Finnairs utsikter för resten av året är fortsatt osäkra eftersom konsumenterna fortfarande är mycket försiktiga med diskretionär konsumtion, särskilt i Finland. Vi förväntar oss dock att efterfrågebilden utvecklas i en i grunden positiv riktning, eftersom reallönernas ökning och i synnerhet sänkningen av de för finländare viktiga marknadsräntorna borde stimulera konsumtionsefterfrågan med tiden. Något positivt för Finnairs närmaste framtidsutsikter har dessutom varit sänkningen av bränslepriset och förstärkningen av EUR/USD-kursen, och vidare upphör vinstbelastningen från annulleringarna. Därmed förväntar vi oss i likhet med konsensus att bolagets vinstförmåga förbättras tydligt under H2 och vänder till en liten tillväxt i förhållande till jämförelsesiffrorna.

Finnair bedriver flygverksamhet. Bolaget erbjuder ett brett utbud av resmål till och från Europa och till större delar av världens kontinenter. Flygningarna återfinns huvudsakligen runtom Norden, Europa och Asien. Utöver reguljära flygningar erbjuder bolaget långdistansflyg. Bolaget grundades ursprungligen 1923 och har sitt huvudkontor i Vanda, Finland.

Läs mera

Key Estimate Figures04/06

202425e26e
Omsättning3 048,73 172,23 241,1
tillväxt-%2,0 %4,1 %2,2 %
EBIT (adj.)151,497,4179,4
EBIT-%5,0 %3,1 %5,5 %
EPS (adj.)0,330,140,40
Utdelning0,110,050,10
Direktavkastning4,7 %1,7 %3,5 %
P/E (just.)7,120,47,3
EV/EBITDA3,33,22,5

Forum uppdateringar

Här är Anttis och Kaisas kommentarer om Finnairs november. Finnair publicerade på fredagen sin trafikdatarapport för november. Rapporten var...
2025-12-08 08:18
by Sijoittaja-alokas
1
God morgon från Finnair! Novembertrafikdata är nu offentliga. Generellt sett förblev volymerna stabila jämfört med föregående år. Nedgången ...
2025-12-05 07:14
by Emilia Rannanniemi
4
Här är en ny företagsrapport från Antti och Kaisa. Finnair strävar under den nya strategiperioden efter en tydlig tillväxtdriven marginalhöjning...
2025-12-04 05:49
by Sijoittaja-alokas
2
Finnairs VD Turkka Kuusisto berättade om bolagets verksamhet på Sijoittaja 2025-evenemanget. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja 2025...
2025-11-28 19:56
by Sijoittaja-alokas
2
Glädjen skulle vara kort, för med det avtalet kommer ett nytt krig att börja där efter några år.
2025-11-21 12:05
by Torniojaws
4
Jag håller inte med om detta. Det avtalet är förmodligen det bästa man kan hoppas på. Det hör till ämnet i geopolitik-trådarna, men här kan ...
2025-11-21 11:26
by TZ
0
Det ser väl inte ut som att det blir fred där? Trumps och Rysslands önskan är inget beaktansvärt fredsavtal. I Finnairs strategiuppdatering ...
2025-11-21 11:21
by Mukava valkku
1
Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • X (Twitter)
Ta kontakt
  • info@inderes.se
  • +46 8 411 43 80
  • Vattugatan 17, 5tr
    111 52 Stockholm
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.