GRK inleder förhandlingar om nedskärningar
Sammanfattning
- GRK inleder förhandlingar om nedskärningar inom sin finska järnvägsverksamhet för att uppnå årliga besparingar på cirka 3 MEUR, vilket påverkar cirka 500 anställda.
- Företaget förväntar sig att åtgärderna kan leda till uppsägning av 20-40 personer samt eventuella permitteringar och organisationsförändringar.
- Vi bedömer att efterfrågan inom järnvägsverksamheten är något svagare än tidigare estimat, men ser ingen anledning att revidera vinstestimaten för närvarande.
- Utsikterna för omsättningstillväxt är bättre utanför Finland, särskilt i Sverige och Estland, medan företagets största segment, anläggnings- och infrastrukturbyggande, har åtminstone måttliga utsikter.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-09-05 05:50 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
GRK meddelade på torsdagen att de inleder förhandlingar om nedskärningar inom sin finska järnvägsverksamhet. Företaget strävar efter årliga besparingar på ungefär 3 MEUR för att möta den skärpta konkurrensen. Meddelandet leder dock inte till några revideringar av vinstestimaten, eftersom vi bedömer att efterfrågan inom järnvägsverksamheten är något svagare än tidigare estimat, som en motvikt till kostnadsbesparingarna.
Effektiviseringsprogrammet har som målsättning att uppnå årliga besparingar på 3 MEUR
GRK Suomi Oy inleder ett effektiviseringsprogram för sin järnvägsverksamhet, med målet att uppnå årliga besparingar på ungefär 3 MEUR. Som en del av programmet inleder företaget förhandlingar om nedskärningar som berör ungefär 500 personer inom GRK Suomi Oy:s järnvägsverksamhet. Enligt en preliminär bedömning kan åtgärderna leda till uppsägning av ungefär 20–40 personer samt eventuella permitteringar och organisationsförändringar. Totalt hade koncernen i genomsnitt över 1200 anställda under Q2, så behovet av minskningar är måttligt i förhållande till detta. Förhandlingarna inleds den 12 september 2025 och beräknas avslutas i början av oktober.
Förhandlingar om nedskärningar indikerar svagare efterfrågan
Enligt VD Juha Toimela har konkurrensen på spårmarknaden hårdnat, och effektiviseringsåtgärderna syftar till att säkerställa företagets lönsamma tillväxt och konkurrenskraft i enlighet med strategin. Även om GRK:s prestation nyligen har varit mycket stark som helhet och vi har kommenterat den allmänna efterfrågeutsikten för infrastrukturbyggande som positiv, är situationen inom Finlands järnvägsbyggande något svagare. De nu planerade personalminskningarna kan bero på segmentets minskade tillväxtutsikter. Därmed ser vi inget större behov av att uppdatera våra vinstestimat trots de målsatta kostnadsbesparingarna.
Samtidigt bekräftar meddelandet vår bedömning att det är viktigare för företaget att upprätthålla en god marginal än att växa, eftersom sysselsättningen för den personal som omfattas av nedskärningarna säkert skulle ha lyckats genom att sänka anbudspriserna tillräckligt. Vi ser detta som positivt, eftersom prognosriskerna därmed snarare tynger omsättningens framtida utveckling än marginalerna. Vi kommer att bedöma behovet av estimatrevideringen senast i samband med Q3-rapporten eller när det slutliga resultatet av ändringsprogrammet är klart.
Utsikterna utanför Finlands järnvägsbyggande är bättre
Med hänvisning till meddelandet finns det dock ingen anledning till större oro, eftersom behovet av personalminskningar är måttligt i förhållande till GRK:s storlek och projektportföljen är enligt vår bedömning på en rimlig nivå. Även om de nuvarande volymerna inom järnvägsbyggande i Finland är historiskt låga, stöder statens infrastrukturinvesteringar utsikterna för de kommande åren. Enligt vår bedömning är dock utsikterna för omsättningstillväxt inom järnvägsverksamheten bäst utanför Finland (Sverige och Estland), vilket vi anser att de förhandlingar om nedskärningar som begränsats till Finland också indikerar. Dessutom är utsikterna för företagets viktigaste segment, anläggnings- och infrastrukturbyggande (~75 % av omsättningen), åtminstone måttliga, vilket stöder omsättningsutvecklingen. Den största utmaningen är fortfarande att ersätta det stora och lönsamma Stegra-projektet (avslutas 2026) med ny verksamhet, vilket vi bedömer kommer att vara utmanande. Därför bedömer vi att innevarande år tills vidare kommer att vara en toppnivå när det gäller omsättning och vinst.
