Kesko försäljning ökade med 3 % i augusti

Sammanfattning
- Vi bedömer att Keskos totala försäljning ökade med 3 % i augusti, främst drivet av förvärv inom järnhandeln och bilhandeln, trots att den organiska tillväxten var noll.
- Enligt vår syn överträffade utvecklingen våra förväntningar på koncernnivå, vilket kan leda till ett uppåttryck på Q3-estimaten.
- Vi noterar att dagligvaruhandeln låg på jämförelseperiodens nivå, men med en positiv utveckling justerat för färre leveransdagar, medan försäljningen till K-matbutikerna ökade med 1 %.
- Bilhandeln visade fortsatt stark tillväxt med en försäljningsökning på 13 %, driven av både nya och begagnade bilar, vilket överträffade våra förväntningar.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-09-12 05:57 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Keskos jämförbara försäljningsutveckling

Källa: Kesko
Keskos försäljning i augusti ökade med 3 % från jämförelseperioden, drivet av företagsförvärv inom järnhandeln och bilhandeln. Organiskt var tillväxten noll, men i augusti var det en leveransdag mindre än under jämförelseperioden, vilket har en effekt på ungefär 3 %. Utvecklingen överträffade något vår förväntning på koncernnivå, så det finns ett litet uppåttryck på Q3-estimaten, även med tanke på att juli var bra i förhållande till vår förväntning.
Dagligvaruhandeln på jämförelseperiodens nivå
Kesko detaljhandelns försäljning låg på samma nivå som jämförelseperioden, men med tanke på att det var en leveransdag mindre än jämförelseperioden var utvecklingen god och överträffade något vår förväntning. Försäljningen till K-matbutikerna ökade med 1 %, men Kespros försäljning minskade med 5 %. Utvecklingen var starkare än våra förväntningar för livsmedelsbutikernas försäljning, men svagare för Kespro.
Inom RT-handeln var den organiska tillväxten negativ
Försäljningen inom bygg- och husteknikhandeln (RT-handeln) ökade med 5 % i augusti. Järnhandelns organiska utveckling tyngdes till negativ (-3 %), vilket dock förklaras av färre försäljningsdagar. Därmed drevs den rapporterade tillväxten (10 %) inom Järnhandeln i augusti av de företagsförvärv som genomfördes under början av året. Onninen, det vill säga den tekniska partihandelns försäljning, minskade med 1 %, vilket korrigerat för försäljningsdagar innebär en liten ökning. Den förväntade konjunkturvändningen i Onnisens siffror börjar alltså sakta förverkligas, men i Järnhandelns organiska utveckling syntes den inte i siffrorna detta kvartal. Järnhandelns utveckling var något under våra förväntningar, medan Onninen överträffade dem.
Den goda utvecklingen inom bilhandeln fortsatte
Bilhandelsbranschen fortsatte sin starka tillväxt med en försäljningsökning på 13 % i augusti. Tillväxten drevs av bilhandeln själv, då dess försäljning ökade med 16 %. Tillväxten drevs av företagets försäljning av nya och begagnade bilar, och även försäljningen av tjänster vände nu som väntat till tillväxt. Sportförsäljningen låg på samma nivå som jämförelseperioden. Bilhandelns tillväxtsiffror överträffade återigen vår förväntning.