Keskos organiska försäljningstillväxt var något positiv i november
Sammanfattning
- Keskos totala försäljning ökade med 4 % i november, med en organisk tillväxt på 1 %, vilket överträffade förväntningarna för Q4.
- Dagligvaruhandeln visade en stark konsumentförsäljningstillväxt på 4 %, medan Kespros försäljning minskade med 6 %.
- Försäljningen inom bygg- och hemförbättring ökade med 7 % tack vare förvärv, men den organiska tillväxten var negativ med 1 %.
- Bilhandeln var stabil jämfört med föregående år, men Keskos prestation var bättre än marknadens genomsnitt.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-12-12 06:50 GMT. Ge feedback här.
Keskos försäljning i november ökade med 4 %, med stöd från de två största affärsområdena. Organiskt var tillväxten något lägre (1 %). Utvecklingen var särskilt lovvärd inom dagligvaruhandelns konsumentförsäljning, medan utvecklingen i övrigt var någorlunda stabil. Koncernens resultat överträffade något vår förväntning, och hittills har utvecklingen under Q4 varit bättre än vår förväntning. Vi kommer att uppdatera våra estimat senast efter försäljningsrapporten för december eller i vår förhandskommentar för Q4.
Bra fart i konsumentförsäljningen inom dagligvaruhandeln
Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med två procent i november. Tillväxten drevs av konsumentförsäljningen med en ökning på cirka 4 % (leveransdagjusterat 8 %). Detta är en fortsättning på början av året, då Kesko har vunnit marknadsandelar särskilt med sina hypermarketbutiker. I närbutikerna har marknadsandelsutvecklingen hittills varit svagare, delvis på grund av butiksstängningar. Kespros utveckling var däremot svagare, då försäljningen minskade med 6 %. Utvecklingen var dock jämnare justerat för leveransdagar, och den officiella siffran ger enligt vår mening en onödigt negativ bild av företagets utveckling. Resultatet för dagligvaruhandeln överträffade våra estimat tydligt.
Den organiska utvecklingen inom bygg- och hemförbättring var något negativ
Försäljningen inom bygg- och hemförbättring ökade med 7 % drivet av förvärv. Det organiska resultatet var en procent på minussidan, även om leveransdagarna även här hade en negativ inverkan jämfört med jämförelseperioden. Försäljningen inom järnhandeln ökade som förväntat, och resultatet var 17 %. Här har volymen ökat tack vare förvärv i Danmark, medan den organiska tillväxten var en procent på plussidan. Onnisens försäljning minskade med en procent och organiskt (eller justerat för valutakursförändringar) med två procent. Om man beaktar att antalet leveransdagar minskade med en jämfört med jämförelseperioden, skulle tillväxten motsvara ungefär 3 %. Vi anser att detta är en bra nivå i förhållande till den svaga verksamhetsmiljön. Utvecklingen inom detaljhandeln var i stort sett i linje med våra förväntningar.
Onnisens konkurrent Ahlsell genomgår för närvarande en stor förändring efter sammanslagningen med en annan konkurrent, Rexel, under hösten. Detta ger enligt vår mening Onninen en möjlighet att skaffa nya kunder mitt under konkurrentens ofta smärtsamma förändringsprocesser. För att uppnå detta kan det dock bli nödvändigt att vara flexibel med prissättningen, så kvartalets vinstutveckling kommer sannolikt inte att vara exceptionell i förhållande till detta.
Bilhandeln stabiliseras
Bilhandelsbranschens försäljning i november låg på samma nivå som jämförelseperioden. Även bilhandeln stod stilla. Detta anser vi är naturligt, eftersom jämförelsesiffrorna fram till oktober har varit mycket starka, och branschens utveckling har ännu inte återhämtat sig. Keskos prestation var dock bättre än marknaden (-3 %), vilket innebär att bolaget har fortsatt att ta marknadsandelar. Sportförsäljningen ökade med en procent. Bilhandelssegmentets utveckling var sämre än våra förväntningar.
