Nästa jätteaffär inom spelbranschen bekräftad: Electronic Arts köps ut från börsen

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-09-29 13:43 GMT. Ge feedback här.
Rykten som läckte ut på fredagen bekräftades på måndagen när ett konsortium bestående av Saudiarabiens PIF, riskkapitalbolaget Silver Lake och Affinity Partners offentliggjorde ett bud på Electronic Arts värt 55 miljarder dollar. Det erbjudna priset motsvarar en premie på 25 % i förhållande till aktiens stängningskurs på torsdagen, då ryktena ännu inte hade spridits på marknaden.
Transaktionens värdering är hög i förhållande till EA:s nuvarande vinstnivå
Med ett företagsvärde på 55 miljarder dollar för uppköpserbjudandet ser EA:s värdering hög ut i förhållande till företagets nuvarande vinst och kassaflöde. I förhållande till det fria kassaflödet för de senaste 12 månaderna motsvarar värderingen ungefär 30,5x EV/FCF-multipel. Med omsättnings- och EBITDA-estimat för räkenskapsåret som slutar 3/2026 är EV/S-multipeln ungefär 7x och EV/EBITDA-multipeln ungefär 19,5x.
Med analytikernas konsensusestimat förväntas EA växa med endast ungefär 5 % årligen under de kommande åren, och EBITDA-marginalen (36-37 %) är redan på en mycket bra nivå. Därmed ser värderingsmultiplarna som betalas i affären höga ut, och värdeskapande från dessa nivåer kräver enligt vår mening en tydlig acceleration av tillväxten under den nya ägaren. De senaste åren har det varit svårt för EA att uppnå tillväxt och omsättningen har i praktiken stått stilla de senaste 3 åren. Enligt källor från Financial Times ser köparkonsortiet potential att effektivisera EA:s verksamhet med hjälp av AI-verktyg. Om detta lyckas kan företagets marginal fortfarande ha uppsida.
Som jämförelse betalade Microsoft 68,7 miljarder dollar för Activision Blizzard i den största affären i spelbranschens historia, som offentliggjordes i början av 2022. Värderingsmultiplarna för affären var då mycket liknande de som ses i det nuvarande arrangemanget, men tillväxtutsikterna för spelmarknaden var också betydligt bättre då. Activision Blizzards spelvarumärken är också, enligt vår åsikt, starkare som helhet än de varumärken som ägs av EA.
Arrangemanget påminner om att nästan varje listat spelföretag i praktiken är ett potentiellt förvärvsmål
EA:s bud är återigen en påminnelse om att man är villig att betala höga värderingar för starka och etablerade spelvarumärken i branschens konsolidering. I den nuvarande marknadsmiljön har skapandet av nya spelvarumärken visat sig vara alltmer utmanande för varje år, och därmed betonas värdet av befintliga varumärken ytterligare. Även spelföretagen Remedy (Alan Wake och Control) och Starbreeze (Payday), som vi följer, äger sina egna spelvarumärken och är potentiella förvärvsobjekt i spelbranschens konsolidering.