Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
  • inderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Q&A
  • Om oss
    • Följda bolag
    • Teamet

Handelskriget flyttade till hamnarna

Av Marianne PalmuEconomist

Sammanfattning

  • Vi bedömer att handelskriget mellan USA och Kina har intensifierats genom införandet av nya hamnavgifter, vilket påverkar en stor andel av den globala fraktvolymen, inklusive råolja och containerfartyg.
  • Enligt vår syn kommer dessa åtgärder att leda till ökade transportkostnader, vilket redan reflekteras i stigande Baltic Dry-index, medan FBX Global Container-index nyligen har visat en nedgång.
  • Vi förväntar oss att den nuvarande "öga för öga"-politiken mellan stormakterna kommer att fortsätta, med ytterligare hot om tullar och restriktioner, vilket kan leda till ökade handelshinder och potentiella prisökningar.
  • Ur ett geopolitiskt perspektiv har vi gått från frihandel till spelteoretiskt tänkande, där stormakterna utvecklar strategier för att vinna handelskriget, vilket kan påverka den globala ekonomin negativt.

Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-10-14 04:36 GMT. Ge feedback här.

Handelskriget mellan USA och Kina tog återigen nya vändningar när USA och Kina införde nya hamnavgifter för varandras fartyg.

Hamnavgifterna skulle träda i kraft redan från och med idag, och mängden frakt som omfattas av dem inkluderar en mängd olika produktkategorier, från leksaker till råolja, rapporterar Reuters. Fraktvolymerna är också stora, då Reuters rapporterar att 13 % av råoljetankfartygen och 11 % av de globala containerfartygen skulle omfattas av de nya avgifterna. Naturligtvis skulle detta också påverka transportkostnaderna, som nu utsätts för uppåtriktat tryck. Baltic Dry-indexet, som mäter priser för torrlast sjövägen (t.ex. råvaror), har redan stigit under innevarande år, men FBX Global Container-indexet, som mäter priser för containerfrakt (t.ex. förbrukningsvaror, halvfabrikat), har nyligen visat en nedgång.

Fraktindex

Rahti Indeksit

Källa: LSEG

Öga för öga-politiken är återigen starkt närvarande i relationerna mellan de två stormakterna, och exempel på detta sågs även förra veckan. Som en motåtgärd mot Kinas exportrestriktioner för kritiska mineraler hotade president Donald Trump på fredagen med att införa ytterligare 100 % tullar på varor importerade från Kina och dessutom ta i bruk nya restriktioner för "kritisk programvara" senast den 1 november. Ur ett geopolitiskt perspektiv har man nu gått från principen om komparativa fördelar och främjandet av frihandel till ett spelteoretiskt tänkande, där stormakterna utvecklar sina strategier för att vinna handelskriget. Samtidigt innebär detta också ökade handelshinder och potentiella prisökningar.

Populära artiklar

Våga prata pengar!
2025-11-25 Artikel
Return on capital (ROE, ROI, ROIC, RONIC)
2023-07-07 Artikel
“Ljusare ekonomiskt läge ger medvind åt marknaden 2026” - SEB
2025-11-28 Artikel
Finanslingo enkelt förklarat: EBIT, EBITA och EBITDA
2025-03-18 Artikel
Det ojämlika sparandet
2025-12-01 Artikel
Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • X (Twitter)
Ta kontakt
  • info@inderes.se
  • +46 8 411 43 80
  • Vattugatan 17, 5tr
    111 52 Stockholm
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.