Torm är verksamt inom sjöfart. Idag innehas fokus på transport av flytande bränslen, inkluderat bensin, flygbränsle, olja och diesel. Bolaget förfogar över ett flertal fartyg i olika storlekar, anpassade för avancerad godstransport. För övrigt står hållbarhet och säkerhet för en viktig del av bolagets affärsverksamhet. Bolaget innehar verksamhet på global nivå och grundades ursprungligen 1889.
Läs den senaste TORM One-pager-uppdateringen efter resultatet för Q3 2025. One-pager innehåller en kort beskrivning av TORM, en uppdatering om produkttankmarknaden, den senaste finansiella informationen och värderingsperspektiv i förhållande till konkurrenter. Den beskriver också flera viktiga investeringsrisker och viktiga investeringsskäl.
Läs den senaste TORM One-pager-uppdateringen efter Q2 2025-resultaten. One-pager innehåller en kort beskrivning av TORM, en uppdatering om produkttankmarknaden, de senaste finansiella siffrorna och värderingsperspektiv i förhållande till jämförelsebolag. Den beskriver även flera centrala investeringsrisker och centrala investeringsskäl.
TORM levererade solida Q2 2025-resultat på en normaliserad men motståndskraftig fraktmarknad. TCE-intäkterna uppgick till 208 miljoner USD och justerad EBITDA till 129 miljoner USD, jämfört med exceptionellt starka nivåer förra året. Resultat efter skatt uppgick till 59 miljoner USD, vilket motsvarar en ROIC på 10 %. Fraktpriserna höll sig stabila under kvartalet, stödda av stark amerikansk export och återhämtande handel mellan öst och väst, trots fortsatta störningar i Röda havet och geopolitiska spänningar i Mellanöstern.
Sjöfart har varit i fokus denna vecka, drivet av tullar, geopolitik och OPEC+. I lördags höjde OPEC+ kartellens produktionstak med ytterligare 548 000 fat per dag (b/d), vilket återställde cirka 1,9 miljoner b/d av de 2,2 miljoner b/d minskningar som gjordes 2023, och gav ett lyft till tank- och produkttankerbolag. Konflikten i Mellanöstern påverkade sjöfarten inom alla sektorer då den Iran-stödda Houthi-gruppen attackerade ett torrlastfartyg i Röda havet, deras första attack mot ett kommersiellt fartyg under 2025. Attacken utlöste en israelisk reaktion i form av missilattacker mot tre hamnar i Jemen med koppling till Houthi-aktiviteter. Efter mer än sex månader utan direkta angrepp mot kommersiella fartyg ökade prognoserna för en bredare återöppning av Röda havet för kommersiell sjöfart. Efter denna attack är det dock troligt att den mesta kommersiella sjöfarten kommer att fortsätta navigera runt Godahoppsudden, eller hitta rutter för att undvika Röda havet inom överskådlig framtid. Nyheten drev upp aktierna i containerrederier som Maersk, såväl som torrlastbolag inklusive NORDEN, och tank- och produkttankrederier som Frontline, Hafnia och TORM. Tullar stal rubrikerna igår när USA:s president Trump delade ut fler brev med föreslagna tullsatser, som kommer att gälla från och med 1 augusti om inte enskilda avtal kan träffas i förväg (eller om de skjuts upp igen). Gårdagens brev innehöll ett förslag om 50 % tull på Brasilien, vilket överraskade marknaderna, särskilt eftersom Brasilien är en av de 20 största handelspartnerna och inte ingick i den ursprungliga listan för "befrielsedagen". Bloomberg rapporterar att breven indikerar en genomsnittlig global tullsats något under de nivåer som angavs den 4 april på "Befrielsedagen", men det skulle innebära en genomsnittlig ökning till nästan 20 %, upp från den nuvarande nivån på cirka 10 %. Marknaderna inledde veckan utan att reagera på nyheterna och anpassade sig till TACO (Trump Always Chickens Out). Den potentiella påverkan på handeln tyngde dock aktiekurserna för container-, torrlast-, tank- och produkttankfartyg. Efter stängning onsdagen den 9 juli 2025 har de flesta shippingsektorer vänt sina initiala vinster för veckan, och tullar har återkommit som den närmaste drivkraften på shippingmarknaderna. Obs: Prisavkastningen återspeglar stängningskurserna från 2025-07-06 till 2025-07-09, * representerar bolag med ett aktivt DigitalIR-avtal med HCA Capital.
Read the latest TORM One-pager update following the Q1 2025 results. The One-pager includes a brief description of TORM, an update on the product tanker market, the latest financials, and valuation perspectives relative to peers. It also outlines several key investment risks and key investment reasons.