Det varma vädret bidrog till tillväxten inom den inhemska handeln i juli
Sammanfattning
- Det varma vädret i juli bidrog till en 6 % ökning av omsättningen för varuhus- och hypermarketkedjor som Kesko Dagligvaruhandel, Tokmanni och Lindex Stockmann-divisionen, med särskilt stark tillväxt inom klädhandeln.
- Kesko fortsatte att tappa marknadsandelar inom konsumenthandeln, trots en 4 % ökning i konsumentförsäljning, vilket var lägre än marknadsutvecklingen. Vi förväntar oss en 3 % tillväxt för Kesko PT-handeln under Q3.
- Tokmanni gynnades av den positiva marknadsutvecklingen inom både bruksvaror och dagligvaror, men marginalstrukturen kan ha varit svagare på grund av nedsättningar. Vi förväntar oss en 4 % ökning av Tokmannis omsättning under Q3.
- Klädmarknaden, viktig för Lindex, växte med 10 % i juli, vilket kompenserade för en svag vår. Vi förväntar oss dock att Stockmann-divisionens omsättning minskar med 3 % under Q3, delvis på grund av stängningen av Itis varuhus.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-09-01 05:11 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Kesko Dagligvaruhandel, Tokmanni och Lindex Stockmann-divisionens målmarknad, det vill säga varuhus- och hypermarknadskedjornas omsättning, ökade med 6 % i juli. Tillväxt genererades från varje undersegment. På grund av det svaga och svala Q2 är det tydligt att det varma vädret i juli har haft en tillväxtfrämjande effekt, vilket särskilt framhävdes inom klädhandeln. Efter försommaren har vissa aktörers säsongsrelaterade lagernivåer varit höga, vilka de enligt vår bedömning redan i juli har minskat genom nedsättningar. Detta har naturligtvis också haft en positiv inverkan på försäljningstillväxten.
Kesko fortsatte att tappa marknadsandelar inom konsumenthandeln
Kesko PT-handelns konsumentförsäljning steg med 4 % i juli, vilket var lägre än marknadsutvecklingen för livsmedel och dagligvaruhandel (6 %). På företagskundssidan ökade Keskos försäljning med 4 %, medan marknadsutvecklingen var 2 %. I stort fortsatte affärsområdets utveckling på samma spår, där marknadsandelar förloras på konsumentkundsidan och vinns bland företagskunder. Vi förväntar oss att Keskos dagligvaruhandel växer med 3 % under Q3, vilket gör en god utveckling nödvändig, särskilt i augusti, då antalet leveransdagar minskar i förhållande till jämförelseperioden.
Tokmanni har fått stöd från marknaden
Tokmanni är beroende av utvecklingen av vår-/sommarsäsongsförsäljningen, vilket framgick av företagets tydliga minskning i Q2-rapporten. Den positiva marknadsutvecklingen inom både bruksvaror (kläder 10 %, hem och fritid 7 %) och dagligvaror bådar gott för företagets försäljning i Q3, även om marginalstrukturen för den tillväxt som uppnåddes i juli sannolikt har varit svagare än jämförelseperioden på grund av nedsättningar till följd av lageravveckling. Vi förväntar oss att Tokmanni-segmentets omsättning ökar med 4 % under Q3, vilket gör en positiv jämförbar tillväxt nödvändig även för augusti-september.
Den för Lindex viktiga klädmarknaden växer kraftigt
För Lindex Stockmann-varuhus växte den viktiga klädmarknaden med hela 10 % i juli, vilket naturligtvis är positivt och kompenserar för den svaga våren/försommaren. Försäljningen i juli kan dock ha drivits av nedsättningar, vilket innebär att den åtminstone delvis kan ha skett med sämre marginal. Vi förväntar oss att Stockmann-divisionens omsättning för Q3 minskar med 3 %, delvis påverkat av stängningen av Itis-varuhuset under våren. Tillväxten i juli är dock positiv med tanke på hela kvartalets utsikter/estimat, även om vi tror att tillväxttakten kommer att mattas av under augusti-september. För hela början av året ligger klädmarknaden dock fortfarande 3 % under jämförelseperioden, vilket indikerar att marknaden är relativt svag. Lindex-koncernens guidning vara beroende av en marknadsförbättring under H2, även om huvudrollen här spelas av Lindex-kedjans huvudmarknader Sverige och Norge.