Handeln i juni var något livligare än under jämförelseperioden
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-08-04 04:52 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Omsättningen för Kesko Dagligvaruhandel, Tokmanni och Lindex Stockmann-divisionens målmarknad, det vill säga varuhus- och hypermarknadskedjor, ökade med 1,5 % i juni. Tillväxten stöddes av en dryg procents ökning inom livsmedels- och dagligvaruhandeln. Inom bruksvaror ökade försäljningen för hem- och fritidsprodukter, men försäljningen av beklädnadsprodukter, som lider av en svag cykel, minskade med cirka en procent. Enligt vår ståndpunkt har den kyliga väderleken i Finland påverkat försäljningen negativt i juni, vilket flera aktörer inom handeln redan har beklagat sig över i samband med Q2-rapporterna. Därmed kan lagernivåerna för säsongsvaror vara något förhöjda i övergången till juli, vilket i sin tur skulle tynga behovet av att snabba upp lagercirkulationen. Vi bedömer därför att försäljningen i juli utvecklas snabbt för säsongsprodukter tack vare det gynnsammare vädret, om än med en svagare marginalstruktur än planerat.
Kesko underpresterade marknaden på koncernnivå
Kesko Dagligvaruhandels försäljning till konsumentkunder minskade med en procent i juni. Därmed hamnade Kesko efter marknaden både inom dagligvaru- och bruksvaruhandeln. Kesko rapporterade i samband med Q2-rapporten att de hade vunnit marknadsandelar i hypermarket-butiker, vilket tillsammans med den rapporterade marknadsstatistiken tyder på att den negativa utvecklingen enbart beror på den svaga attraktionskraften hos supermarket- och/eller närbutikskoncepten. Det är därför möjligt att Kesko och köpmännen måste vidta ytterligare åtgärder i dessa butikssegment för att få hela koncernen/handelsgruppen att göra en vändning uppåt sett till marknadsandelar. Inom dagligvaruhandelns företagsaffärer utvecklades Kesko (dvs. Kespro) å sin sida något snabbare än marknaden, då både bolagets försäljning (2,6 %) och marknaden (2,0 %) växte.
Tokmanni har ett utmanande kvartal bakom sig
Marknadsutvecklingen i juni var på en övergripande nivå något positiv för Tokmanni, då försäljningen av dagligvaror samt hem- och fritidsprodukter utvecklades positivt. Bolaget tvingades dock utfärda en negativ vinstvarning i juli, och samtidigt rapporterade det att försäljningen och vinsten för Q2 utvecklats svagt, särskilt i Finland, bland annat på grund av svag säsongsbetonad försäljning. Vår bedömning är alltså att Tokmanni har halkat efter marknadsutvecklingen, särskilt vad gäller jämförbara butiker, vilket enligt vår mening signalerar antingen tillfälliga interna (t.ex. att internationaliseringen eller SPAR-expansionen har försvagat det vardagliga arbetet) eller mer långsiktiga strukturella (något fel med konceptets attraktionskraft) utmaningar. Centralt för investeringscaset är att vända tillbaka den något volatilt utvecklade Tokmanni-segmentets trend till åtminstone marknadsmässig tillväxt och därigenom säkerställa vinsttillväxt för koncernen trots de fördröjande effekterna av Dollarstore-integrationsprocessen.
Stockmann-varuhusens utveckling snabbare än marknaden
Lindex-koncernen rapporterade redan tidigare i juli att omsättningen för Stockmanns varuhus i Finland under Q2 utvecklats ungefär i linje med jämförelseperioden. I juni minskade marknaden för beklädnad, som är viktig för Lindex-koncernen, med en procent, och för hela Q2 understeg den med drygt 6 % jämförelseperioden. Stockmann-varuhusens utveckling har alltså varit klart starkare än marknaden.
