Kreate och GRK ingår avtal om genomförande av den första fasen av Vandaspåran
Sammanfattning
- Kreate och GRK har tecknat ett avtal med Vanda stad för den första fasen av Vandaspårans östra del, med en total kostnad på 280 MEUR, jämnt fördelad mellan parterna.
- Projektet omfattar en 8,5 km lång spårvägslinje och inkluderar hållplatser, cykelvägar och broar, med byggstart i december och planerat färdigställande 2029.
- Avtalet stärker företagens orderböcker, där Kreate påverkas mer relativt sett, med projektvärdet motsvarande 8 % av deras omsättningsestimat för 2026–2029.
- Alliansmodellen minskar projektriskerna och möjliggör nära samarbete, vilket bedöms minska genomföranderisken för företagen.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-11-28 06:25 GMT. Ge feedback här.
Kreate och GRK meddelade att de har undertecknat ett avtal med Vanda stad om den första genomförandefasen av den östra delen av Vandaspåran. Den totala uppskattningen för byggandet av den östra alliansen är 280 MEUR, som fördelas jämnt mellan GRK och Kreate. Nyheten kommer inte som en överraskning, eftersom Vanda stadsfullmäktige godkände den reviderade planen för projektet förra veckan.
Byggandet av Vandaspåran inleds
Östra alliansen kommer att bygga en spårvägslinje från Kuninkaanmäki till Mellunmäki, med en längd på ungefär 8,5 kilometer. Utöver spårvägssystemet omfattar projektet hållplatser, körfält, cykelvägar, gångvägar samt underjordisk infrastruktur. Dessutom byggs nya broar inom projektet. Gruppen som bildats av Kreate och GRK Suomi har undertecknat ett avtal med Vanda stad om den första genomförandefasen av den östra delen av Vandaspåran. Den totala uppskattningen för byggandet av den östra alliansen är 280 MEUR, som fördelas jämnt mellan parterna i konsortiet. Både GRK och Kreate bokför nu drygt 45 MEUR i sina orderböcker från den första fasen som ingåtts. Totalt är värdet på entreprenaden cirka 140 MEUR för vardera part. Den totala kostnadsberäkningen för Vandaspårvägens projektplan reviderades tidigare till cirka 750 MEUR, medan den i projektplanen som godkändes 2023 var cirka 650 MEUR. Tidigare var kostnadsberäkningen för den östra delen, byggd av GRK och Kreate, 217 MEUR. Huvudorsaken till ändringen i det totala priset är enligt vår uppfattning kostnadsinflationen inom infrastrukturbyggandet under de senaste åren.
Byggnationen inleds i december och projektet beräknas vara klart i slutet av 2029. Genomförandet av den andra fasen av den östra delen beräknas övergå till ett separat avtal våren 2026, och kontraktsumman för denna andra fas beräknas vara betydligt större än det nu ingångna avtalet.
Det väntade avtalet stärker företagens orderböcker och stöder omsättningen under de kommande åren
Avtalet kom inte som en överraskning då Vanda stadsstyrelse godkände den reviderade projektplanen förra veckan. Uppdraget är dock ett betydande tillskott till företagens orderböcker. GRK:s orderbok uppgick till 683 MEUR i slutet av tredje kvartalet i år och Kreates till 242 MEUR. I förhållande till orderboken är avtalet som helhet (uppskattat värde för hela den östra delen av byggnationen är ungefär 140 MEUR per företag) klart viktigare för Kreate. Värdet på projektet, som ska vara klart 2029, motsvarar ungefär 4 procent av GRK:s omsättningsestimat för åren 2026–2029, medan andelen för Kreate stiger till ungefär 8 procent. Trots projektets omfattning och tidtabell bedömer vi att genomföranderisken för företagen är låg. Alliansmodellen skyddar avtalsparterna mot projektrisker och möjliggör ett nära samarbete mellan beställaren och partnerna, vilket typiskt sett minskar riskerna i projektet betydligt jämfört med traditionella fastprisprojekt. Meddelandet föranleder inget omedelbart behov av estimatrevideringen, men vi kommer att se över våra estimat för båda företagen senast inför Q4-rapporterna.
