Solar Foods avtal med KelpEat är ett steg mot att stärka Soleins erkännande
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 16.05.25 kl. 06:13. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
På grund av KelpEats ringa storlek har nyheten en begränsad inverkan på Solar Foods investeringsstory, men vi menar att det är ett steg i rätt riktning för att stärka Soleins erkännande på den viktiga amerikanska marknaden. Samtidigt kan den exklusiva rätt som beviljats bolaget att sälja tångbaserade produkter som innehåller Solein också vara ett tecken på strukturen i Solar Foods framtida leveransavtal. Nyheten föranleder inga förändringar i prognoserna, men vi menar att den ger ytterligare visibilitet i framstegen inom kommersialiseringen av Solein.
Kontraktet på 0,5 MEUR motsvarar ledningens förväntningar på Soleins prisnivå
Igår meddelade Solar Foods att de hade tecknat ett leveransavtal på 0,5 MEUR med KelpEat. KelpEat är ett litet italienskt livsmedelsteknikbolag som presenterade protein cookies baserade på Solein på Pitti Taste i Florens i februari. Avtalet inkluderar ett villkorat åtagande att köpa upp till 27 ton Solein mellan Q3'2025 och Q2'2028, och det ger KelpEat exklusivitet för tångbaserade produkter som innehåller Solein om villkoren i avtalet uppfylls. Avtalet prissätter Solein till cirka 18,5 EUR per kilogram, vilket motsvarar Solar Foods förväntningar som indikerades vid kapitalmarknadsdagen gällande produktens prisnivå och ger en bekräftelse på efterfrågan på Solein till en bra prisnivå. Enligt vår uppfattning är avtalet ett steg mot att stärka medvetenheten och visibiliteten för Solein i USA, men inför den kommande investeringen i Factory 02 måste Solar Foods övertyga betydligt större aktörer om Soleins konkurrenskraft som produkt.
