GRK vann kontrakt för en del av det omfattande Norrbotniabanan-projektet i Sverige
Sammanfattning
- GRK har vunnit ett kontrakt för markarbeten och brobyggnation för Norrbotniabanan i norra Sverige, värt cirka 158 MSEK eller 14,5 MEUR.
- Projektet, som sträcker sig från 2025 till 2027, inkluderar jord- och bergutgrävningar samt byggnation av tre broar, varav två är ekodukter.
- Trots kontraktets relativt lilla storlek i förhållande till GRK:s omsättning, är det strategiskt viktigt för att stärka företagets position på den svenska järnvägsmarknaden.
- Ordern stärker GRK:s orderbok i Sverige med cirka 6 % och fungerar som en viktig referens för framtida projekt, utan att påverka nuvarande omsättningsestimat.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-12-22 04:50 GMT. Ge feedback här.
GRK meddelade på fredagen att de vunnit kontraktet för att bygga en del av Norrbotniabanan i norra Sverige. Kontraktet är relativt litet för företaget, men det är en strategiskt viktig referens på den växande svenska järnvägsmarknaden.
Nytt kontrakt i norra Sverige
GRK har valts för att utföra markarbeten och brobyggnation för Norrbotniabanan i norra Sverige. Kontraktets värde är cirka 158 MSEK, det vill säga ungefär 14,5 MEUR. Projektet är beläget i Umeå kommun och arbetet påbörjas 2025 och beräknas vara klart 2027.
Kontraktet är mångsidigt till sitt innehåll, då det förutom markarbeten, såsom jord- och bergutgrävningar samt bankarbeten, även omfattar byggnation av tre broar. Av dessa är en för trafikbruk och två är ekodukter avsedda för djur. Norrbotniabanan är ett 270 kilometer långt nytt kustjärnvägsprojekt mellan Umeå och Luleå, och dess konstruktion är uppdelad i flera faser fram till 2030-talet.
Strategiskt viktigare än sin storleksklass
Den erhållna ordern är relativt liten i förhållande till GRK:s storlek (beräknad omsättning 2025 på cirka 860 MEUR), men den stöder företagets målsättning att växa och diversifiera sin orderbok i Sverige. GRK:s orderbok i Sverige uppgick till cirka 257 MEUR i slutet av september, så den nya ordern stärker orderboken med cirka 6 %.
Trots storleken anser vi att ordern är strategiskt viktig, eftersom den stärker GRK:s position på den norrländska järnvägsmarknaden och fungerar som en god referens för framtida Norrbotniabanan-projekt. Vi har tidigare betonat att det är viktigt för GRK att få nya order från Sverige för att fylla tomrummet i omsättningen som uppstår när det stora Stegra-projektet avslutas nästa år.
Nyheten föranleder inga omedelbara ändringar i våra estimat. Projektet motsvarar endast ungefär 1 % av våra omsättningsestimat för företaget för åren 2026–2027. Ordern är dock en positiv signal om GRK:s konkurrenskraft på den svenska infrastrukturmarknaden.
