Reklaminvesteringarna fortsatte att minska i november
Sammanfattning
- Enligt Kantar minskade mediamarknadsföringen i Finland med 4 % i november, vilket resulterade i en kumulativ nedgång på 2,4 % för året.
- Tryckta dagstidningar minskade med 12 %, medan onlinemedia ökade med 2 %; TV-reklam minskade med 9 %, och utomhusreklam ökade med 7 %.
- Mediamarknaden utgör en betydande del av omsättningen för företag som Sanoma, Alma Media och Keskisuomalainen, vilket gör utvecklingen relevant för deras finansiella resultat.
- Den svagare utvecklingen av medieinvesteringar under oktober-november kan påverka estimaten för reklamintäkter negativt under det sista kvartalet.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-12-22 05:54 GMT. Ge feedback här.
Enligt statistik publicerad av Kantar minskade mängden mediamarknadsföring i Finland med 4 % i november jämfört med jämförelseperioden. Därmed är den kumulativa utvecklingen för hela innevarande år nu drygt 2 % negativ (januari–november 2025: -2,4 %).
Utvecklingen är uppdelad per mediagrupp
När det gäller mediegrupper var det, i linje med marknadstrenderna, tryckta dagstidningar som uppvisade den kraftigaste nedgången, med en minskning på 12 % jämfört med jämförelseperioden. Den digitala medietjänsten, som drar nytta av den digitala omvandlingen, uppnådde däremot en måttlig tillväxt på 2 %. Bland övriga mediagrupper minskade TV-reklamen med 9 %, medan radioreklamen låg på samma nivå som jämförelseperioden. Den totala utvecklingen av reklam påverkades väsentligt av utomhusreklam, som växte med 7 % från jämförelseperioden. Bland annonsörsgrupperna ökade klassificerade annonser med 5 %, medan varumärkesannonsering minskade med 7 % och detaljhandelsannonsering minskade med 1 %.
Enligt våra beräkningar utgjorde mediamarknaden i Finland, baserat på de senast publicerade årssiffrorna (2024), ungefär 16 % av Sanomas och ungefär 18 % av Alma Medias omsättning. För Keskisuomalainen är siffran betydligt högre, då mediamarknadsföringen utgjorde 34 % av företagets omsättning (2024). Medieannonseringens utveckling är därmed en relevant drivkraft för företagen. Till följd av Ilkkas förvärv av Kaleva påverkar utvecklingen på mediemarknaden inte direkt företagets operationella siffror, men via intresseföretaget påverkar Kalevas utveckling koncernens vinst per aktie.
Under oktober-november har medieinvesteringarnas utveckling totalt sett varit något svagare än vi förväntat oss. Detta kan medföra ett måttligt nedåttryck på våra företagsspecifika estimat för reklamintäkter under det sista kvartalet. Vi påminner dock om att utvecklingen för de enskilda medieverksamheterna kan avvika från den totala marknadsutvecklingen, eftersom de relativa andelarna av olika mediagrupper varierar avsevärt mellan företagen och tillväxten inom mediagrupperna är mycket spridd. Vi kommer att se över företagets estimat senast i samband med förhandskommentaren för Q4-rapporten.
Utvecklingen av mediamarknaden i Finland

Källa: Kantar Media Finland, Inderes Obs. Q4-siffrorna inkluderar endast oktober-november siffrorna
