Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
  • inderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Q&A
  • Om oss
    • Följda bolag
    • Teamet
Analytikerkommentar

IT-tjänstesektorn Q2’25: Återhämtningen låter vänta på sig

Av Joni GrönqvistAnalytiker

Sammanfattning

  • IT-tjänstesektorn upplevde en svag utveckling under Q2 2025, med en organisk omsättningsminskning på 5%, vilket var sämre än förväntat. Marginalen förblev svag på 3,8%, vilket är under det historiska genomsnittet.
  • Vi förväntar oss att sektorns prestation kommer att förbli svag under 2025, med en förväntad omsättningsminskning på 3% och en justerad EBITA-marginal på cirka 5%, vilket är under den normala nivån på 7-8%.
  • Endast tre företag förväntas uppnå organisk tillväxt i omsättning under 2025, och konkurrenssituationen förblir ansträngd. En tydlig förbättring av marknadsläget är ännu inte i sikte.
  • Företag med starka kundrelationer och AI-kompetens förväntas klara sig bättre, medan de utan dessa fördelar riskerar att underprestera i den nuvarande marknadsmiljön.

Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-09-02 05:56 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.

20-regeln (rule of 20), Q2'25, organisk tillväxt-% + EBITA-%, prestationsnivå från tillfredsställande till utmärkt

It Tule 20

Källa: Inderes

IT-tjänstesektorns Q2-rapportperiod inleddes med försiktiga, om än förväntansfulla, stämningar inför en vändning. I själva verket utvecklades situationen dock till och med sämre än tidigare, då omsättningen minskade mer än tidigare och mer än våra förväntningar, och marginalerna förblev på en mycket svag nivå. Mätt med vår lanserade 20-regeln uppnådde Digia och Digital Workforce de bästa resultaten inom IT-tjänstesektorn, vilket dock är en svag prestation i vårt cykelövergripande perspektiv.

IT-tjänstesektorn befinner sig i en omfattande utmanande spiral, där omsättningen minskar och effektiviseringsåtgärder "naturligtvis" kommer i efterhand, vilket gör marginalhanteringen utmanande. Därmed vore det viktigt för företagen att stabilisera omsättningen och därmed återställa lönsamheten till en bättre nivå. Tyvärr är visibiliteten för den närmaste framtiden dock oklar, och en tydlig vändning till det bättre är ännu inte i sikte. På sätt och vis har den ekonomiska osäkerheten nu minskat något under Q3 i och med tulluppgörelsen. Det var dock redan på förhand klart att tullarna inte borde ha direkta effekter på IT-tjänstesektorns verksamhet. Indirekta effekter från tullarna (men inte längre från osäkerheten) är dock fortfarande sannolika.

Vi förväntar oss att IT-tjänstesektorns prestation fortfarande kommer att vara svag under 2025. Drivet av ett mer utmanande Q2 än beräknat, sänktes våra omsättningsestimat något och våra marginalestimat sänktes återigen med ungefär 1 procentenhet för hela året. Vi estimerar nu att omsättningen minskar organiskt med 3 % och att den justerade EBITA-% ligger på jämförelseperiodens nivå, ungefär 5 % under 2025, vilket är under den ”normala” nivån på 7–8 % som vi sett inom sektorn.

  Q2'25  
Q2'25Tillväxt, % Organisk tillväxt, %EBITA-% just. EBITA-% just. 
   Q2'25Q2'24
Digia 3 %1 %8,2 %8,1 %
Digital Workforce2 %2 %5,1 %3,0 %
Gofore-8 %-8 %2,6 %12,7 %
Loihde-1 %-1 %2,2 %2,5 %
Netum-10 %-10 %5,6 %8,0 %
Siili-6 %-8 %4,7 %5,9 %
Solteq-9 %-6 %0,8 %0,0 %
Tietoevry-3 %-4 %9,4 %10,9 %
Vincit-19 %-19 %-2,6 %-1,6 %
Witted-3 %-3 %1,9 %3,5 %
Finska genomsnittet-5,4 %-5,6 %3,8 %5,1 %
Finsk median -4,7 %-5,0 %3,7 %3,5 %
Källa: Företagen och Inderes, EBIT-% använt   

 

Q2'25Omsättning kontra förväntningarEBITA-% (just.) vs. förväntningarEBITA-% vs. vår förväntning
    
Digia I linje medI linje med-0,8 procentenheter
Digital WorkforceUnderstegÖverträffade+2,5 procentenheter
GoforeI linje medUndersteg-7,1 procentenheter
LoihdeUnderstegUndersteg-1,0 procentenheter
NetumUnderstegUndersteg-2,7 procentenheter
SiiliUnderstegI linje med-0,3 procentenheter
SolteqUnderstegUndersteg-4,1 procentenheter
TietoevryI linje medUndersteg-1,3 procentenheter
VincitUnderstegUndersteg-6,0 procentenheter
WittedI linje medI linje med-0,6 procentenheter
Källa: Företagen och Inderes.

Sett genom ”Rule of 20” var Q2 en mycket svag prestation på sektornivå

Vi lanserade förra året vår egen ”20-regel” (Rule of 20) för IT-tjänstesektorn, som vi anser fungerar väl eller till och med som den bästa enskilda parametern för att mäta sektorns och särskilt företagets operationella prestation, särskilt när man ser över en cykel. Det nuvarande marknadsläget är mer utmanande än de senaste 10 åren och en utmärkt nivå i 20-regeln är svårare att uppnå, medan historiskt sett flera företag uppnådde utmärkta resultat.

Den svåra marknadssituationen under Q2 återspeglas i att inget av de noterade företagen inom IT-tjänstesektorn uppnådde ens en tillfredsställande prestation mätt med 20-regeln. Sektorns bästa prestation uppnåddes av Digia (9 %), Digital Workforce (7 %) och Tietoevry (5 %), vilket dock är en svag prestation i vårt cykelövergripande perspektiv. Prestationen för de övriga företagen inom sektorn kan anses vara mycket svag.

20-regeln (rule of 20), Q2'25, organisk tillväxt-% + EBITA-%, prestationsnivå från tillfredsställande till utmärkt

It Tule 20

Källa: Inderes

Den organiska omsättningsminskningen accelererade något under Q2 och underskred i stor utsträckning vår förväntning

Sammantaget utvecklades den inhemska IT-tjänstesektorns omsättning relativt tydligt sämre än våra förväntningar. Omsättningen för de företag vi följer minskade organiskt med 5 %. Antalet arbetsdagar var en färre än under jämförelseperioden, vilket har en effekt på knappt -2 %. Med hänsyn till arbetsdagarna var omsättningsminskningen -3 % (Q1’25: -2 %). Nedgången har dock mattats av jämfört med H2’24 (-4 % till -5 %). Utvecklingen tyngdes ytterligare av kundernas besparingsbehov, vilket har lett till att IT-projekt har minskats, pausats eller nya starter skjutits upp. Samtidigt är nyförsäljningen utmanande med nuvarande lägre prisnivå och företagets lönsamhetsmål. I sektorns överkapacitetssituation har kundföretagen också kunnat rekrytera experter till sina egna lönelistor bättre än tidigare, vilket har tyngt konsultföretagens omsättning. Sammantaget utvecklades omsättningen under Q2 sämst under vår 3-åriga uppföljningsperiod, och jämfört med våra förväntningar överträffade 0 företag, 4 var i linje med och 6 underskred våra estimat.

Finländska börsnoterade IT-tjänstesektorn, omsättning

It Uusi Liikevaihto

Källa: Inderes

Omsättning kontra förväntningar

It Uusi Liikevaihto Vs Odotukset

Källa: Inderes

Generellt sett fortsatte marknadssituationen inom IT-tjänstesektorn att vara utmanande under Q2. Marknadssituationen inom den offentliga sektorn är fortfarande svår på grund av dess besparingsbehov. Från den privata sektorn kommer det tidvis försiktigt positiva signaler, men det är ännu för tidigt att tala om en vändning. Ingenjörsbolagens orderböcker utvecklades starkt under Q2, vilket ger en viss positiv impuls. Å andra sidan är ingenjörsbolagen inte de största IT-köparna. Tullöverenskommelsen eliminerade en del av den osäkerhet som var förknippad med den, men indirekta effekter via kunderna är fortfarande att vänta. I Q2 utmärkte sig Digia och Digital Workforce i termer av organisk tillväxt, då de var de enda som lyckades växa.

Organisk omsättningstillväxt Q2'25

It Uuusi 5

Källa: Inderes

Under de senaste åren har de företag som har lyckats bra eller tillfredsställande i förhållande till den svåra marknadssituationen varit de som har mer återkommande intäkter, långa avtal, djupa och strategiska kundrelationer, som är verksamma inom den offentliga sektorn, och generellt de som skapar affärskritiska lösningar för sina kunder. Dessa har varit Digia, Netum, Loihde och Gofore, även om Netum och Gofore nu har tydligare utmaningar med kundernas efterfrågan. Sämre har det gått för de företag som har en stor vikt på den privata sektorn och särskilt på skräddarsydd programutveckling. På marknaden har det under de senaste knappa två åren pågått en trend bland stora kunder där köpare koncentrerar sina inköp till färre leverantörer. Denna trend har enligt vår mening gynnat de aktörer som har ett omfattande tjänsteutbud under hela livscykeln, tillräcklig leveranskapacitet och/eller den specialistkompetens som krävs för kundrelationen, såsom Digia. Generellt bedömer vi att företag med tydliga konkurrensfördelar kommer att särskilja sig tydligare i framtiden. Förlorare är företag som saknar kritisk (bl.a. data, AI) eller differentierande kompetens, djupa kundrelationer (ledningskonsultation, integration och kontinuitetstjänster bidrar) eller en stark förståelse för kundens verksamhet genom branschfokus.

AI har varit ett hett ämne under en längre tid. Det är en möjlighet, men å andra sidan är hotet om disruption också betydande, särskilt inom programvaruutveckling. Enligt vår bedömning kommer AI-genombrottet ytterligare att skilja vinnare från förlorare. AI-kompetens kommer framöver att vara ett obligatoriskt kompetensområde. De som redan har starka kundrelationer kommer att fortsätta att prestera väl på marknaden, även om de inte har den absolut främsta AI-kompetensen. Dessa känner redan kunderna väl och vet bättre hur man kan utnyttja AI i den specifika kundrelationen. Nyförsäljning och därmed "inträngning" på kundrelationer kommer enligt vår bedömning att vara utmanande framöver, om det inte finns ett brett tjänsteutbud eller spetskompetens inom AI. Enligt vår bedömning är förlorarna de företag som inte har haft starka kundrelationer sedan tidigare eller som har medelmåttig eller svag AI-kompetens.

Priskonkurrensen till följd av överkapacitet är fortsatt hård, särskilt inom den offentliga sektorn, och detta är vår främsta oro för sektorn. Priskonkurrensen sätter press på marginalerna, då lönerna inte är lika flexibla. Det finns ännu inga tecken på förbättring i priskonkurrensen. Priserna skulle naturligtvis förbättras av en ökad efterfrågan, vilket vi anser kräver en starkare ekonomisk miljö som skulle öka kundföretagens investeringsvilja. Å andra sidan har IT-leverantörer också minskat sin personal (utbudet) under flera år, och därmed borde priskonkurrensen i teorin minska. Detta beror dock naturligtvis på balansen mellan utbud och efterfrågan, och när efterfrågan har minskat har dessa (utbud och efterfrågan) enligt vår mening ännu inte mötts.  

Den genomsnittliga kvartalsvisa minskningen av personalstyrkan fortsatte (-1 %) under Q2, i nivå med föregående års minskning. Medianrevideringen var dock på jämförelseperiodens nivå. Nu ökade personalstyrkan i två företag organiskt kvartal mot kvartal (Solteq och Digital Workforce). Siilis och Digias personalstyrka ökade till följd av företagsförvärv. Å andra sidan kommer antalet anställda att minska hos några företag (Siili och Vincit) under H2 på grund av förhandlingar om nedskärningar, och öka hos några andra företag (Digital Workforce och Gofore) genom företagsförvärv.

Egen personal, ändring % Q/Q

It Uuusi 6

Källa: Inderes, Antal anställda rapporterat av företaget. Gofore, Siili, Vincit och Witted har beräknats utifrån företagets rapporterade FTE-siffra.

Marginalen var fortsatt svag under Q2, tyngd av omsättningen

Sektorns genomsnittliga justerade rörelsemarginal var 3,8 % i Q2, vilket var lägre än jämförelseperiodens 5,1 %, men på samma nivå som föregående kvartal. Att hantera marginalen är mycket utmanande i den nuvarande situationen, då omsättningen minskar brett och effektiviseringsåtgärderna oundvikligen ”alltid” ligger efter. Flera företag rapporterade nya effektiviseringsåtgärder under Q2, och flera kommer enligt vår bedömning att rapportera nya kostnadsbesparingar under Q3. Under H1 har sex av tio meddelat om åtminstone en omgång förhandlingar om nedskärningar. Dessa effekter stöder delvis marginalen under H2, men effekten dämpas av den fortsatta omsättningsminskningen för flera bolag. Enligt vår ståndpunkt bör EBITA-nivåer under 5 % föranleda överväganden om möjliga anpassningsåtgärder.

Marginalen var i stort sett svag eller mycket svag. Endast Tietoevry och Digia nådde historiska nivåer (7-8 %) eller något över i sektorkontexten, men under sina "egna" nivåer. Detta förklaras av företagens relativt stora andel av den löpande verksamheten, programvaruverksamheten (hos Digia och Tietoevry), samt den offentliga sektorns stabila avtalsbas hos alla (även om det finns prispress i nya avtal). De företag som presterat sämre inom sektorn har en tydlig potential för förbättrad marginal när omsättningsminskningarna kan vändas.  

Finländska börsnoterade IT-tjänstesektorn, marginal

It Uuusi 7

Källa: Inderes

EBITA-% (just.) Q2'25

It Uuusi 8

Källa: Inderes

Att estimera marginalen på kvartalsnivå är för närvarande utmanande, eftersom omsättningsutvecklingen är osäker och påverkar marginalen med hävstång. Dessutom är det svårt att bedöma tidpunkten för effekterna av olika effektiviseringsåtgärder. Sammantaget var marginalnivåerna betydligt svagare än våra förväntningar, då 1 företag överträffade estimaten, 3 var i linje med (mindre än 1 procentenhets avvikelse) och 6 understeg våra estimat. Sammanlagt var nettoeffekten av skillnaderna i lönsamhetsförväntningarna -21,4 procentenheter (Q1’25: -24,1 %). Detta förklaras till största delen av Gofore och Vincits betydligt svagare marginaler än väntat (-7 % och -6 %). Som tidigare, om den svaga efterfrågan fortsätter eller sprider sig, är nya förhandlingar om nedskärningar sannolika inom sektorn. Om nedgången och det svåra marknadsläget fortsätter kommer företagen också att ha ytterligare press att anpassa även mer fasta kostnadsposter. Nu har alla anpassat sin verksamhet någon gång (eller flera gånger) under de senaste åren. På så sätt blir förhandlingar om nedskärningar ett normalt sätt att anpassa sig till förändringar i marknadsläget, och det är inte lika dramatiskt som det har varit tidigare. Å andra sidan är efterfrågan inom IT-tjänstesektorn cyklisk, vilket tycktes glömmas bort något före den nuvarande svaga cykeln, eftersom marknadssituationen fortsatte att vara så god under så lång tid.

EBITA jämfört med vår förväntning

It Uuusi 9

Källa: Inderes

Vinstvarningar och förhandlingar om nedskärningar beskriver en svår marknadssituation

År 2025 har redan sex av tio företag meddelat om åtminstone en förhandling om nedskärningar, och nya kommer säkert att ses under H2. Detta återspeglar den fortsatt svaga marknadssituationen och att ingen omedelbar förbättring är i sikte. Trots de många förhandlingarna om nedskärningar och det svaga marknadsläget har vi dock ännu inte sett särskilt många vinstvarningar. Delvis förklaras detta dock av att vi bara är halvvägs in på året och att situationen sannolikt kommer att vara annorlunda i samband med Q3-rapporterna. Å andra sidan har guidningarna som gavs i början av året redan delvis varit försiktiga eller vaga, och därmed är denna risk inte lika uppenbar för alla, även om prestationen har varit svag.

2025Offentliga förhandlingar om nedskärningarMinskad omsättningsguidningSänkning av vinstguidning
DigiaJaNejNej
Digital WorkforceNejNejNej
GoforeJaIngen guidningNy
Loihde*NejNejNej
NetumJaJaJa
SiiliJa 2xI estimatenNej
SolteqI estimatenNejNej
TietoevryJaNejMöjlig höjning (teknisk)
VincitJa 2xNejRisk
WittedNejIngen guidningIngen guidning
Källa: Inderes och företaget

2025: Ett mycket utmanande år och ingen tydlig förbättring i sikte

Vi förväntar oss att IT-tjänstesektorns resultat förblir svagt under 2025. Drivet av ett mer utmanande Q2 än beräknat, sänktes våra omsättningsestimat något och våra marginalestimat sänktes återigen med ungefär 1 procentenhet för hela året. Vi estimerar nu att omsättningen minskar med 3 % och att den justerade EBITA-% ligger på jämförelseperiodens nivå, cirka 5 % år 2025, vilket är under den "normala" nivån på 7-8 % som vi sett inom sektorn. På företagsnivå förväntas endast tre företag uppvisa organisk omsättningstillväxt i våra estimat för 2025. Marginalintervallet är också stort (1 % - 12 %) och endast tre företag når över det historiska genomsnittet (7-8 %), vilket dock är under företagens egna nivåer. Som vi tidigare konstaterat i översikten gör den kontinuerliga nedgången i omsättningen det utmanande att hantera marginalen, då anpassningsåtgärderna oundvikligen kommer efter. På kort sikt bedömer vi att konkurrenssituationen kommer att förbli stram, men den förväntade stärkta allmänna ekonomiska utvecklingen i Finland och Europa, tullöverenskommelsen mellan USA och Europa samt den sänkta räntenivån skapar enligt vår mening förutsättningar för en gradvis stärkande efterfrågebild. En tydlig förbättring är dock ännu inte i sikte. Sommaren är vanligtvis en liten vändpunkt på året och vi ser med intresse fram emot de första kommentarerna om marknadsläget efter sommaren, med start i september. Q2-rapporterna kom under semestern eller för tidigt efter semestern för att kunna ge en bild av marknadsläget efter semestern.

 2025e (efter Q2-rapporten)2024 realiserat
 Tillväxt, % Organisk tillväxt, %EBIT-% just. Tillväxt, % Organisk tillväxt, %EBIT-% just. 
Digia6 %1 %9,8 %7 %3 %10,3 %
Digital Workforce8 %3 %5,2 %9 %9 %2,9 %
Gofore3 %-4 %8,7 %-2 %-3 %12,8 %
Loihde3 %3 %3,2 %5 %5 %3,0 %
Netum-10 %-10 %6,6 %19 %3 %10,5 %
Siili-4 %-6 %5,0 %-9 %-9 %4,8 %
Solteq-8 %-4 %3,4 %-12 %-7 %1,4 %
Tietoevry-2 %-2 %11,8 %-2 %-2 %12,3 %
Vincit-16 %-16 %0,6 %-14 %-14 %0,9 %
Witted0 %-2 %2,1 %-17 %-17 %2,2 %
Genomsnitt-2,0 %-3,6 %5,6 %-1,4 %-3,2 %6,1 %
Median-1,3 %-3,0 %5,1 %-1,9 %-2,7 %3,9 %
Källa: Inderes, * uppdaterad efter Q2-rapporten   

På lång sikt kommer kundpriser och löner att återgå till jämvikt, och då kan sund affärsverksamhet återigen bedrivas. Då anser vi att genomsnittliga EBITA-nivåer på 7–8 % återigen är mycket realistiska.

Företagsspecifika Q2-kommentarer och estimat finns via dessa länkar:

Digia

Digital Workforce

Gofore

Loihde

Netum

Siili

Solteq

Tietoevry

Vincit

Witted

Håll dig uppdaterad
Digia
Digital Workforce
Gofore
Loihde
Netum Group
Siili Solutions
Solteq
Tietoevry
Vincit
Witted Megacorp

Forum uppdateringar

Etola har ökat potten
2025-12-01 09:45
by Elwood
10
Efter Q3 funderade jag redan på samma sak i mitt meddelande:
2025-11-11 13:45
by Karhu Hylje
2
Det kan hända att jag missförstod vad Levoranta menade, men jag själv uppfattade det så att man utifrån september månads (uppåtgående?) riktning...
2025-11-11 13:02
by Sijoittaja-alokas
0
Öö, nu är det november så ekonomiavdelningen skulle vara ganska usel om september inte redan var klart, vid det här laget borde oktober ocks...
2025-11-11 12:53
by AlterEgo
1
Här är Juho Torats analys av Digia. Trots en utmanande marknad behöll Digia sin prognos för 2025 oförändrad. Att nå den prognos som förutspå...
2025-11-11 11:54
by Sijoittaja-alokas
4
De senaste veckorna har det känts som att en stor säljare har varit aktiv i Digia, och tydligen har aktierna i förvaltarregistrerade konton ...
2025-11-03 10:35
by Stryker
3
Du minns rätt, grundare av Sysopen fi.wikipedia.org Digia Digia Oyj (ent. SysOpen Digia, ent. SysOpen) on suomalainen ohjelmistoyhtiö, joka ...
2025-10-31 15:11
by Elwood
1
Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • X (Twitter)
Ta kontakt
  • info@inderes.se
  • +46 8 411 43 80
  • Vattugatan 17, 5tr
    111 52 Stockholm
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.