Digia is an IT consulting company. The company specializes in system integration, web analytics, and internal processes that affect efficiency and decision management. The company's services are used in a number of sectors, from the financial sector to the grocery retail and energy sector. The largest operations are found in the Nordic market. The headquarters are located in Helsinki.
The IT service sector's Q3 earnings season began with cautious optimism, as the market looked for signs of a gradual turnaround in the IT service market. Unfortunately, the sentiment remained mostly cautious.
Vi förväntar oss att Digias omsättning har vuxit bra drivet av företagsförvärv, men också organiskt, vilket är bättre än sektorn. Dessutom estimerar vi att marginalen var stark och på jämförelseperiodens nivå, vilket även guidningen indikerar.
In the rest of the Nordic countries, organic revenue development turned downward and profitability weakened in Q2. Thus, even applying the Rule of 20, the situation in the IT services market remains distinctly challenging, with only one company achieving good performance and two achieving satisfactory performance.
The IT service sector entered the Q2 earnings season in a cautious mood, albeit with expectations of a turnaround. In reality, however, the situation deteriorated even further, with revenue falling more than before and beyond our expectations and profitability remaining at a very low level.
Digias omsättning ökade till följd av ett företagsförvärv och även organiskt, i linje med våra förväntningar. Marginalen var dock något lägre än väntat under Q2. Marknadskommentar var fortfarande återhållsamma, men nya beställningar ger fortsatt förtroende för att fortsätta prestera bättre än IT-tjänstesektorn på kort sikt. Vi estimerar god vinsttillväxt för Digia under de närmaste åren och enligt vår ståndpunkt är dess riskprofil bland de lägsta inom sektorn. Värderingen av aktien är som helhet attraktiv (2026e P/E 10x), särskilt med beaktande av det goda förtroendet för vinstgenereringsförmågan, den låga riskprofilen och den stora andelen återkommande affärsområden.
Digia publicerar sin halvårsrapport på torsdag klockan 15.00. Vi bedömer att Digias omsättning har ökat organiskt något, vilket är bättre än sektorn. Dessutom förväntar vi oss att den justerade marginalen har förbättrats något. Bolaget genomförde ett intressant polskt företagsförvärv och förhandlingar om nedskärningar under Q2, vilket stöder omsättningstillväxten och effektiviteten i framtiden. På IT-tjänstemarknaden har det inte skett några större förändringar under Q2 i det stora hela, utan marknadssituationen har förblivit utmanande. Vår omfattande analys av Digia från juni är fortfarande mycket aktuell och kan läsas här.
Den svagare marknadscykeln inom IT-tjänstesektorn, som följde efter några heta år, har pågått i snart tre år. En del bolag har fortfarande klarat sig bra under de senaste tre åren, men den svagare cykeln har kastat grus i maskineriet även för dessa bolag. Den svaga utvecklingen av de fundamentala värdena har naturligtvis också återspeglats i aktieägarnas avkastning, och effekten har förstärkts under denna period av den ökade avkastningskrav som orsakats av stigande räntor samt den pågående allmänna nedgången på Helsingforsbörsen, vilket har sänkt de accepterade värderingsnivåerna. Under granskningsperioden har tre bolag överträffat Helsingforsbörsens avkastningsindex, som tar utdelningen i beaktande. För aktieurväljare är fallande värderingsnivåer och en svag cykel ofta en intressant tid för forskning, och på lång sikt har bolagens avkastning varit bra.
We forecast that the company will continue its systematic strategy implementation, moderate organic growth in the coming years and accelerate growth through acquisitions. Currently, the focus is on internationalization, which was further strengthened by an interesting Polish acquisition.
The IT services sector's Q1 earnings season was still approached with a cautious mood, but this time the reason was Trump's tariff threats. Possible tariffs would not directly hit the IT services sector, but they would certainly have an indirect impact through customer caution.